DNB lagret ansattes epost ulovlig

DNB har sendt melding til Datatilsynet om avviket.
DNB har sendt melding til Datatilsynet om avviket. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

DNB innrømmer å ha drevet ulovlig lagring av eposter til tidligere ansatte, selv om banken er pålagt av Datatilsynet å slette dem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

DNB beklager, og innrømmer overfor Aftenposten at de ikke har fulgt rutinene. Dette kom fram under forberedelsene til en gransking.

– Konkret betyr det at det er tatt vare på all epost, i stedet for kun det som er virksomhetsrelatert, skriver informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB i en epost til avisa.

Les også: DNB utsetter svar i Luxembourg-saken

Den ulovlige lagringen av eposter ble kjent da advokatfirmaet Hjort på vegne av DNBs styre i mai varslet at det vil gjennomgå tidligere ansattes eposter tilbake til 2004. Gjennomgangen var et ledd i en gransking av bankens opprettelse av selskaper i skatteparadiser, som ble kjent gjennom de såkalte Panama-papers, skriver avisa.

De gamle epostene skulle vært slettet måneder etter at en ansatt har sluttet, i henhold til personopplysningsforskriftens paragraf 9-4. Mange av de ansatte som omfattes av granskingen, sluttet i banken for flere år siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

DNB har sendt melding til Datatilsynet om avviket. Tilsynet bekrefter overfor avisen at det vil ta for seg avviksmeldingen mandag, og at det kan komme til å kreve ytterligere undersøkelser.

Les også: DNB innkaller aksjonærene for å endre vedtektene

Alle som har egen epostkonto hos arbeidsgiver, kan oppleve at arbeidsgiveren leser eposten. Men dette kan bare skje dersom ønsket om slikt innsyn oppfyller krav i forskrift om behandling av personopplysninger.