DNB scorer lavest på tillit i ny undersøkelse

DNBs hovedkontor i Bjørvika i Oslo sentrum. Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)
DNBs hovedkontor i Bjørvika i Oslo sentrum. Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

DNB havner på bunn når det gjelder kundetilfredshet og tillit i en fersk undersøkelse fra Handelshøyskolen BI.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved BI måler hvor godt fornøyd kundene er med forskjellige bedrifter. På siste undersøkelse havner DNB på bunn blant bankene, med 66,8 poeng, ned fra 69,5 poeng i 2015.

– Tilliten er nede på 67 poeng. Det er krise og bør være en «big warning» hos ledelsen, sier Pål Silseth, høyskolelektor ved BI og prosjektleder for kundebarometeret, til Dagens Næringsliv.

– Resultatene indikerer at DNB opplever en tillitskrise. Det er verdt å merke seg at intervjuene ble gjennomført før saken om Panama Papers ble kjent, sier Silseth.

Kommunikasjonssjef Even Westerveld i DNB sier til Dagens Næringsliv at noen kunder reagerte da banken annonserte at de legger ned halvparten av filialene, men han påpeker at ni av ti kunder bruker banken digitalt.

– Vi opplever at kundene fortsatt setter pris på tjenestene og tilbudet fra DNB og har ikke sett noen betydelig kundeflukt, sier Westerveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

9.094 forbrukere er spurt om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos i undersøkelsen. Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars i 2016.

Helt på topp havner nettstedet Finn.no som får en kundetilfredshetscore på 84,8 av 100 mulige. Finn.no har ligget i toppsjiktet av barometeret de siste ti årene, men det er første gang de når helt til topps.

På de neste plassene følger Flytoget, Gudbrandsdal Energi, Skandiabanken, Volvo og Toyota.

Les også: Eva Joly: – DNB bør etterforskes