Stemmer/Penger:Selg de bæra du har!

Petter Stordalen har kommet langt med sin «Jordbær-filosofi».
Petter Stordalen har kommet langt med sin «Jordbær-filosofi». Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjør som Petter Stordalen, anbefaler jobbdoktor Vigdis Lamberg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Vigdis Lamberg
Spaltist og daglig leder Karriereakademiet

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

Møt Vigdis Lamberg:

Vigdis Lamberg har bistått arbeidsledige i jobbsøkprosesser i 14 år. Hun leder Metier Arbeid som har levert arbeidsmarkedstiltak til blant annet NAV Oslo og Akershus. Hun har bistått over 3000 personer på vei tilbake i arbeid. Hun har bl.a. etablert egne selskaper, undervist i markedsføringsfag, vært turistsjef, ledet medisinsk klinikk, drevet eiendomsutvikling, ledet Norgeskontoret for internasjonal virksomhet ... og vært arbeidsledig. Hun vil dele sin erfaring høstet gjennom mange år som leder og mentor med ABC Nyheters følgere.

Alle innlegg i jobbdoktor:

Unngå morgenkåpefella som jeg gikk i

Selg de bæra du har

Du er ikke en potet

Kart og kompass for korteste vei til jobb

Møte gir jobb

CV som virker - heng ut fiskekroker

Glem søknad - tenk salgsbrev

Sannhetens øyeblikk - intervjuet

Hva svarer du når du blir spurt om lønnsforventninger?

Nedbemanning - unngå å sende folk hjem til sofaen

Det mest talende bildet vi i Metier Arbeid bruker når vi motiverer folk til å bli flinkere til å selge sin kompetanse, er «Jordbærfilosofien» til Petter Stordalen. Han forteller om kolonialhandlerpappa Stordalen som plasserte sin 12 år gamle sønn på torget i Porsgrunn for å selge jordbær.

«Kanskje du ikke har de beste bæra på torget, men selg de bæra du har, for det er de eneste bæra du kan selge!» var rådet sønnen fikk.
Dette har Petter fulgt med stor suksess i sin karriere. Er du arbeidsledig, skal du selge din kompetanse. Da må du selge de bæra du har!

Vi hører ofte deltakernes egne forklaringer på hvorfor akkurat de får avslag på jobb etter jobb:«Jeg er for gammel, for ung, jeg er overkvalifisert, har ikke master, jeg har for mange barn, har ikke barn, men får kanskje, mangler bransjeerfaring og så videre» Helt feil, selvsagt, men det er en vanlig fallgruve å gå i når avslagene renner inn – det er meg det er noe galt med.
Det hører til unntakene at en person som er arbeidsvillig og ellers rimelig sympatisk ikke har arbeidsevne som noen kan ha bruk for!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les Lambergs forrige innlegg: Unngå morgenkåpefella som jeg gikk i

Hva har du på koldtbordet ditt?

De fleste av oss har en så god bredde både i utdanning og erfaring at vi kan gå inn i mange ulike stillinger. Bare vi får tenkt oss om. Mine kolleger og jeg bistår daglig erfarne folk med høy utdanning i CV-oversettelse. Og da mener jeg ikke fra engelsk til norsk! Man blir fort blind på sin egen kompetanse, og opphengt i stammespråket man har brukt de siste årene. Første bud i jakten på ny jobb, er at du klarer å kommunisere hva du faktisk kan bidra med på et språk som din neste arbeidsgiver forstår. Muligheten for at det er en annen bransje og en annen type jobb enn den siste du hadde er stor i dagens arbeidsmarked. Endringer skjer fort i 2016. Forbruksmønster endrer seg, vi reiser mye, snapper opp nye trender og påvirkes av andre kulturer. Produksjonstiden går ned og alt går fortere. Stillingsinnhold endrer seg. Det betyr at også du og jeg må være endringsvillige. Villig til å forsøke noe nytt, se muligheter og gå utenfor opptrukne spor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se for deg at din kompetanse og erfaring er retter dandert på et koldtbord. Husk at alle ikke liker alt eller orker alt. Skal du «please» en vegetarianer, serverer du ikke kjøtt! Plukk fram de «rettene» du tror den aktuelle person vil like. Nøkkelen er å treffe med kommunikasjonen.

Les også: 8 tips til en bedre jobbsøknad

Ordenes valør

I kommunikasjonsteorien snakker man om avsender og mottaker av et budskap. Avsender koder budskapet på en måte han tror mottaker forstår. De fleste har vel erfart at man av og til ikke treffer med budskapet. Misforståelser oppstår og følelser settes i spill. Selv ved frokostbordet med sin hjertens utvalgte. Man valgte feil «kode» og kanskje feil «kanal» for budskapet. Det handler om å sette seg i mottakers sted om du skal lykkes med å bli forstått. Hvilke ord skal du bruke for å beskrive hvem du er? På våre kurs bruker vi preferansetesten Jungs Type Indeks som er verktøy. Jungs Type Indeks (JTI) er et effektivt hjelpemiddel for å bevisstgjøre hver enkelt på egne preferanser og egenskaper. Du svarer på en del spørsmål (ærlig, ikke taktisk) og får en 4-bokstavsprofil og veiledning til å tolke resultat. De fleste opplever resultatet overraskende treffsikkert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke en personlighetstest som forteller om gode og dårlige egenskaper, men en preferansetest basert på Jungs typeinndeling. De fleste egenskaper kan beskrives med ulike ord.Jo mer opp til mottakers ståsted du kommer, jo mindre motstand vil du møte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også : Oppsigelse kan ofte utløse en sorgprosess

I dag har alle virksomheter en hjemmeside – ditt viktigste verktøy i researchen. Virksomhetens etterlatte inntrykk ved valg av ord, terminologi, bilder, «mission, vision and values» vil gi deg signal om hvordan du kommuniserer med dem. Altså; ulikt i hvert enkelt tilfelle. Du sier ikke «venstre» til en skipper – du sier «babord».

Du begynner å forstå at dette tar tid. Tilpasse CV og kommunikasjon til hver enkelt? JA, det er full tids jobb å være en proff jobbsøker. Det er med dette som i en hvilken som helst jobb: skal du lykkes og bli en verdsatt medarbeider, må du legge deg i selen. Være grundig. Ordentlig. Likandes. Setter du strenge krav til kvaliteten av jobbsøkeprosessene dine, øker du sjansen for at din tid mellom to jobber blir kort.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette må du gjøre før du mister jobben

TIPS: Spør en venn om hjelp til å oversette din CV. Det bør være en person som IKKE er helt inne din bransje eller hva din jobb egentlig gikk ut på. Få vennen til å lese din CV og ut fra denne beskrive hva du har gjort og kan. Legg deg i selen for å finne ord og beskrivelser som er forståelig for alle uavhengig av bransje. Let spesielt etter det lille ekstra som kan skille deg fra andre kandidater.

I neste artikkel får du oppskrift på hvordan du lager din egen «Flinkebok».