Norsk verft bygger nye skip for Hurtigruten

Illustrasjonsbilde av de nye Hurtigrute-skipene. Torsdag offentliggjorde Hurtigruten og Kleven en intensjonsavtale om å bygge inntil fire ntye hurtigruteskip, to av fartøyene leveres i 2018 og 2019. Skipene er designet av Rolls-Royce Marine i samarbeid med den norske yachtdesigneren Espen Øino.
Illustrasjonsbilde av de nye Hurtigrute-skipene. Torsdag offentliggjorde Hurtigruten og Kleven en intensjonsavtale om å bygge inntil fire ntye hurtigruteskip, to av fartøyene leveres i 2018 og 2019. Skipene er designet av Rolls-Royce Marine i samarbeid med den norske yachtdesigneren Espen Øino. Foto: Rols Royce / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det norske skipsbyggingskonsernet Kleven skal bygge inntil fire nye skip for Hurtigruten. Kleven Verft i Ulsteinvik bygger de to første skipene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Torsdag presenterte Hurtigruten og Kleven en intensjonsavtale om å bygge to nye hurtigruter som skal leveres i 2018 og 2019. Avtalen inkluderer også opsjon på bygging av ytterligere to nye skip. Etter det NTB forstår vil hvert enkelt av skipene koste over 1 milliard kroner.

– Selv om det ikke skulle bli fire skip til slutt, vil dette være den største kontrakten vi noen gang har inngått. Vi har ikke lyst å gå inn på summene, men dette dreier seg om en kontrakt på flere milliarder kroner, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam til NTB.

Les også: Drømmer om strømdrevet hurtigrute

Miljøteknologi

Skipene er designet av Rolls-Royce Marine i samarbeid med den norske yachtdesigneren Espen Øino.

– Dette er en intensjonsavtale. I det ligger det at vi går inn i sluttforhandlinger med Kleven nå. Skipenes design er ikke 100 prosent ferdigstilt. Sammen med Kleven, Bellona og Rolls-Royce skal vi nå se på hvilken type miljøteknologi skipene skal få, sier Skjeldam.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke ny strategi

De nye skipene skal ha om lag 300 lugarer og plass til 600 passasjerer. De skal både kunne gå som ekspedisjonsskip i polare farvann og kunne inngå i flåten som går langs norskekysten.

– Dette innebærer ikke et skifte i strategi fra vår side. Vi har sagt at vi satser sterkt på norskekysten, og at vi også satser sterkt på eksplorercruise. Norskekysten og vårt posisjon som riksvei nummer 1 blir selvfølgelig like viktig som den har vært, sier konsernsjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Halve flåten til Hurtigruten skal få landstrøm

Omstilling

Hurtigruten har de siste tre årene vært gjennom en kraftig omstillingsprosess og er ikke lengre på norske hender etter at det britiske investeringsfondet TDR Capital i 2014 overtok aksjemajoriteten i selskapet.

– Vi har vært gjennom en tøff og lang omstilling, og har ikke tjent penger på hurtigrutedriften siden 90-tallet. Nå har vi vært gjennom tre år med omstilling, og snudd store røde tall til positive tall for selskapet. Nå ser vi store muligheter i norsk reiselivsnæring og i internasjonalt reiseliv. Denne satsingen er en naturlig fortsettelse av omstillingen vi har vært gjennom, sier Skjeldam til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tillitsvotum

Kleven vant fram i konkurranse med 11 andre verft over hele verden.

– Det er ikke gitt at vi skulle velge et norsk verft. Dette er et tillitsvotum til norsk verftsindustri, sier Skjeldam.

Også for Kleven vil hurtigrutekontrakten være en av de største i selskapets historie. Ifølge administrerende direktør Ståle Rasmussen vil oppdraget bety økt aktivitet i Ulsteinvik i årene framover.

– Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden, sier Rasmussen.