Forbrukerombudet: Slutt å lure kunder til telefonsalg

Forbrukerombudet mener flere norske selskaper bryter loven ved å lure kunder inn til telefonsalg når de deltar i konkurranser eller undersøkelser på nett.
Forbrukerombudet mener flere norske selskaper bryter loven ved å lure kunder inn til telefonsalg når de deltar i konkurranser eller undersøkelser på nett. Foto: Morten Holm / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet ber flere selskaper slutte å lure kunder til telefonsalg ved hjelp av nettkonkurranser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet har mottatt et hundretalls klager fra irriterte forbrukere som, til tross for at de har reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysundregistrene, likevel får selgere på tråden. Men de har alle latt seg lokke til å delta i konkurranser på nett.

– Folk reagerer fordi de ikke kjenner seg igjen i at de har bedt noen om å ringe. Noen har en viss tanke om at de var med på en konkurranse, men ikke at de har akseptert telefonsalg, sier fagdirektør Tone Hovde Skjelbostad hos Forbrukerombudet til NTB.

Les også: Syv tips til et trygt bruktbil-kjøp

Smutthull

Markedsføringsloven forbyr telefonselgere å kontakte forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret. Men næringsdrivende kan likevel ringe forbrukere som har bedt om å bli kontaktet selv om de har reservert seg.

Denne åpningen blir etter Forbrukerombudets mening utnyttet av flere selskaper, som i nettkonkurranser og spørreundersøkelser sniker inn en aksept for telefonsalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Forbrukerne blir informert om hva de aksepterer på ulikt vis. Noen steder står det ikke noe i det hele tatt, andre steder må du akseptere betingelser som ligger ett eller to klikk unna, mens ytterligere andre selskaper ber kundene akseptere betingelsene uten å oppgi hvem som kan komme til å ringe dem. Uansett er dette ikke godt nok, sier Skjelbostad.

Forbrukerombudet ber en rekke bedrifter om å endre denne praksisen. Strømleverandøren Fortum og Adams Matkasse har fulgt oppfordringen og midlertidig kuttet samarbeidet med konkurransetilbyderne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Forbrukerrådet: Folk gir fra seg penger uten grunn

– Vil ikke lure folk

Men Max Marketing Gruppen i Kristiansand, som er ett av landets største callsentre med over 500 ansatte og velrenommerte kunder som Canal Digital, Bokklubben Nye Bøker og Godt Levert, sier seg uenig i Forbrukerrådets lovtolkning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ønsker ikke å lure noen, og ønsker å gjøre dette på en måte som er i henhold til norsk lov. Men vi har en annen tolkning av lovverket enn Forbrukerombudet, og vi skal møte dem i et dialogmøte. Vi har også et eget sperreregister for dem som ikke ønsker å bli ringt opp av oss. Vi respekterer kundenes ønsker, men ønsker ikke å forhåndsprosedere denne saken ut over dette før vi har hatt dialogmøtet med Forbrukerombudet, sier styreleder Anders Haugen i Max Marketing Gruppen til NTB.

Les også: Forbrukerombudet sier nei til inkassovarsel på e-post

Dialog

Tone Hovde Skjelbostad håper også at de kan bli enige med Max Marketing i dialogen.

– Hvis vi ikke blir enige, kan det være aktuelt å bruke sanksjoner. Da er det tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr som er aktuelle reaksjonsformer, sier Skjelbostad.