Store kredittselskaper bryter loven

Illustrasjonsfoto: Robert Schlesinger / NTB scanpix NB! MODELLKLARERT
Illustrasjonsfoto: Robert Schlesinger / NTB scanpix NB! MODELLKLARERT Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

To av Norges største kredittselskaper bryter loven på flere punkter gjennom sine tilbud om avbetaling ved netthandel, mener Forbrukerombudet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De mest gjennomgående lovbruddene gjelder misvisende informasjon om pris for avbetalingsløsningene. Forlokkende lave månedspriser har en psykologisk effekt, og manglende eller feil prisopplysning kan få forbrukeren til å ta en avgjørelse han eller hun ellers ikke ville ha tatt, mener Forbrukerombudet.

– Avbetalingsavtaler kan bli dyre for den enkelte forbruker, og det er viktig at regelverket følges, slik at kunden får den informasjonen som trengs for å vurdere tilbudet. Tilsynet vårt viser flere brudd på reglene hos de største aktørene, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Les også: Netthandel gir pakkerekord for Posten

Ifølge Forbrukerombudet har ett av selskapene reklamert med at man kan nedbetale fra 50 kroner i måneden, mens avtalen inneholder en minstepris på 95 kroner. Av andre lovbrudd nevnes det at et annet selskap har inngått avtaler uten at forbrukeren har skrevet under på gyldig måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet har også bedt selskapene redegjøre for hvordan de kredittvurderer sine kunder. De har fått frist til 8. februar med å komme med svar i saken.

De to selskapene tilbyr betalingsløsninger i en rekke nettbutikker. De siste årene har Forbrukerombudet sett en økning i antallet tilbud om avbetaling når kunder handler på nett, skriver ombudet.