Voldsom økning i ulovlig pengespillreklame

Illustrasjonsbilde der Norsk Tippings app for mobiltelefoner vises.
Illustrasjonsbilde der Norsk Tippings app for mobiltelefoner vises. Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har vært en massiv økning i ulovlig pengespillreklame som rettes mot Norge, fastslår Medietilsynet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kreves tillatelse for å sende reklame for pengespill i Norge, men likevel sender flere TV-kanaler med base i utlandet pengespillreklame for spillselskaper det ikke er gitt tillatelse for, opplyser Medietilsynet.

Tilsynet ramser opp selskaper som Betsson, Unibet og Norgesautomaten som eksempler på selskaper som det ikke er tillatt å sende reklame fra på TV i Norge.

I samarbeid med Lotteritilsynet tar nå Medietilsynet kontakt med mediemyndighetene i både Storbritannia, Spania og Nederland i et forsøk på å stanse den ulovlige reklamen.

Ifølge Medietilsynet har markedet for ulovlig pengespillreklame økt fra 423 millioner kroner i fjor til 609 millioner så langt i år.

TV3 har mottatt flest reklamekroner fra spillselskaper uten tillatelse. Av pengespillreklame til en markedsverdi av 159 millioner kroner hos TV3 i fjor, var kun 9 millioner kroner for spillselskaper med tillatelse.