Finansavisen med sjokktall om syriske flyktninger:

– Regningen for 100.000 syriske flyktninger blir 430 milliarder kroner

De 430 milliardene Finansavisen ved hjelp av SSB-tall har beregnet som kostnad, forutsetter at flere syriske flyktninger kommer i jobb, enn de syrerne som er i Norge i dag.

VILLIGE TIL Å HJELPE: Politikerne stiller opp for syriske flyktninger, fra v. Rasmus Hansson (MDG), Marianne Marthinsen (AP), Bjørnar Moxnes (Rødt), Knut Arild Hareide (KrF), Trine Skei Grande (V) og Audun Lysbakken (SV), her under Europeisk aksjonsdag for flyktninger 12. september. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

VILLIGE TIL Å HJELPE: Politikerne stiller opp for syriske flyktninger, fra v. Rasmus Hansson (MDG), Marianne Marthinsen (AP), Bjørnar Moxnes (Rødt), Knut Arild Hareide (KrF), Trine Skei Grande (V) og Audun Lysbakken (SV), her under Europeisk aksjonsdag for flyktninger 12. september. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Summen på 430 milliarder utgjør over en tredjedel av statens samlede utgifter i 2015, men disse kostnadene spres utover en levealder - de 86 årene fra 2015-2100.

Tallet på 100.000 syriske flyktninger har Finansavisen valgt ut fra forslaget til professor Victor D. Norman om å ta imot så mange syriske flyktninger. I virkeligheten ventes minst 20.000 av dem til Norge i år. Kostnaden for årets mottak blir tilsvarende 86 milliarder kroner.

Men per år blir beløpet bare 1 milliard kroner som følge av 20.000 flere flyktninger.

Les: 20.000 syriske flyktninger vil koste oss 53 øre dagen

Avgjørende: Sysselsettingen

Kostnaden på 4,3 millioner kroner per flyktning er beregnet ut fra at 54 prosent av dem kommer i arbeid. Det er gjennomsnittlig sysselsettingsgrad for ikke-vestlige innvandrere.

SSBs tall viser imidlertid at sysselsettingsgraden for syrere fra 2011 til nå har falt fra 43 prosent til 26 prosent, og er nå den laveste for alle innvandrergrupper.

Jo færre syrere som kommer i jobb enn snittet på 54 prosent, desto mer øker statens kostnader utover de 4,3 millionene per person, som Finansavisen har beregnet.

Det var i 2013 at Finansavisen publiserte regnestykker, bygd på SSBs tall, som viser at hver ikke-vestlige innvandrer vil koste samfunnet 4,1 millioner kroner i løpet av et liv.

Les: – Innvandrere koster Norge mange milliarder kroner

Men spriket er stort ut fra opprinnelsesland, fra 9 millioner i snitt for somaliere, til 1 million for folk fra Sri Lanka.

Flere i jobb etter hvert

– Andelen sysselsatte innvandrere varierer mye med botid. Fallet i sysselsetting for syrere de siste årene reflekterer at mange er nyankomne, forklarer Helge Nesheim til ABC Nyheter.

Han leder Seksjon for arbeidsmarkedsstatistikk i Statistisk sentralbyrå, SSB.

– Blant de syrerne som bodd her over sju år, er det ingen nedgang i sysselsetting, sier Nesheim.

Faktisk viser SSB-statistikken ABC Nyheter har fått for sysselsettingen blant syrere som har bodd i Norge over sju år, at den har vokst fra 46,2 prosent i 2011, til 49,5 i 2014.

Fortsatt ligger den altså under gjennomsnittet på 54 prosent for ikke-vestlige innvandrere, som er grunnlaget for å beregne kostnaden på 4,3 millioner kroner per innvandrer.

Hvis 49,5 prosent av syrere kommer i jobb, tilsvarer det en kostnad på 4,7 millioner per år, etter de samme regnestykkene.

Sjekk SSBs tall for sysselsetting blant alle innvandrere her.

SSB-forsker går god for tall

SSB-forsker Erling Holmøy sier til ABC Nyheter at han ikke har noen faglige innvendinger mot beregningene Finansavisens journalist Kjell Erik Eilertsen har gjort basert på SSB-statistikker.

– Jeg går god for deres beregninger for ikke-vestlige innvandrere i gjennomsnitt.

Men ingen hos oss har regnet på kostnader fra ett spesielt land, sier Holmøy.

Grunnlaget Finansavisen bygger på, er en rapport Holmøy og hans kollega Birger Strøm skrev om innvandrernes virkning på statsregnskapet i en SSB-rapport i juni 2012.

«Hver innvandrer som kommer ferdig utdannet og jobber mer enn normalt helt til man forlater Norge uten å ha brukt helsetjenester og andre velferdsgoder, bidrar klart mer til skatteinntekter enn til offentlige utgifter i Norge. Like opplagt er det at norske offentlige finanser svekkes for hver person som ikke arbeider, mottar mye stønader, er kriminell og storforbruker av offentlige tjenester. Slike trivialiteter gjelder en hvilken som helst person – ikke bare innvandrere.», skriver Holmøy og Strøm.

Les også: EU-innvandrere fra øst betaler halv skatt

Sammenlign forsikringer

Få tilbud - spar penger

Samle smålån

Få lavere rente på smålån og kredittgjeld.

Tjenesten er gratis og uforpliktende.

Eksempel eff.rente 15,84%, 65000, o/5 år, etabl.geb. 950,-, Totalt: 92334

Start her
i samarbeid med Tjenestetorget

Sammenlign alle kredittkort i Norge

Kredittkort.com i samarbeid med Kredittkort.com

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter.

Her finner du regler for kommentering.

Tor Strand, redaktør

Kommentarfeltet er lukket for natten (23:00 - 06:00).

Velkommen til debatt i morgen tidlig klokken 06:00.

  • Avatar
    Kommentaren er slettet

    • Avatar
      Kommentaren er slettet

      • Avatar

        Morten Pedersen onsdag 23.09.2015, kl. 12:47:56

        Nei, der vil dem ikke være, det er ikke nok stønader og penger å hente.

      • Avatar
        Kommentaren er slettet

        • Avatar
          Kommentaren er slettet

          • Avatar

            Hans Olav onsdag 23.09.2015, kl. 11:35:07

            4,3 millioner pr flyktning? skal de ha nybygg og bil...

            • Avatar

              Vidar Røyseth onsdag 23.09.2015, kl. 12:10:23

              Det er et rart tall som kommer frem. De 4,3 millionene er utregnet for et helt liv pr. flykting. Dersom en flyktning lever i 50 år blir utgiftene 4 300 000 dividert på 50, noe som utgjør 86 000 kroner i året. Jeg har liten tro på at det tallet er reellt.

              • Avatar

                Anders Stenstad onsdag 23.09.2015, kl. 12:18:42

                Ja, beløpet er nok langt høyere !

              • Avatar

                Kåre Sivesand onsdag 23.09.2015, kl. 11:40:40

                I mitt nærmiljø har de fått det meste.. registrerer nye bygg, store flatskjermer, nye barnevogner og sykler. Det neste blir vel bil....

                • Avatar
                  Kommentaren er slettet

                  • Avatar

                    Einar Frostad onsdag 23.09.2015, kl. 11:47:47

                    Flyktningene har allerede rett på 30 tusen kroner pr person til å ta sertifikat.

                • Avatar
                  Kommentaren er slettet

                  • Avatar
                    Kommentaren er slettet

                    • Avatar

                      Olav Ødegaard onsdag 23.09.2015, kl. 12:15:41

                      At folk fra kulturer som ikke har hatt sin "opplysningstid"; det som fikk vestlig sivilisasjon til å skyte fart og bli dominerende på så å si alle områder av samfunnsliv, skulle kunne berike, er fullstendig ulogisk.
                      Det er ikke uten grunn at svenskene nå beskytter sine sykehus, mot hysteriske inntrengere, noe leger der åpent har fortalt via eneste kanal ut, - det (foreløpig) frie internet.

                    • Avatar
                      Kommentaren er slettet

                      • Avatar
                        Kommentaren er slettet

                        • Avatar
                          Kommentaren er slettet

                          • Avatar

                            Monica Waade onsdag 23.09.2015, kl. 12:39:14

                            Håper virkelig at det ikke skjer for det er nettopp det destruktive krefter som har igangsatt dette ønsker å oppnå. Det er politikerne vi må få ned fra taburettene i første omgang, først etterpå kan vi jage hjem folk som ikke tilhører her, ellers bruker bare makta militæret og politiet på oss mens de beskytter dem som har invadert landet.

                            • Avatar
                              Kommentaren er slettet

                              • Avatar

                                Monica Waade onsdag 23.09.2015, kl. 12:54:33

                                Det er nettopp sånn det er, politiet skulle ikke bevæpnes på grunn av dem (terrorfare) men oss når vi får nok og gjør opprør. Merk bare hvordan propaganda fra nyhetsbyråene får media til å sette sinnene våre i kok sammen med uretten politikerne begår mot oss, dette er oppskriften deres på å få startet et helvete.

                              • Avatar
                                Kommentaren er slettet

                                • Avatar

                                  Monica Waade onsdag 23.09.2015, kl. 12:56:12

                                  Enig, men først få bort de som står bak problemet.

                              • Avatar

                                svein olsen onsdag 23.09.2015, kl. 12:33:25

                                Håper den kommer snart .

                              • Avatar
                                Kommentaren er slettet

                                • Avatar
                                  Kommentaren er slettet

                                  • Avatar
                                    Kommentaren er slettet

                                    • Avatar

                                      Karl Erik Melbye onsdag 23.09.2015, kl. 11:31:16

                                      Sjokktall? For hvem?
                                      Trodde at det hadde vært kjent temmelig lenge det her kom til å koste "skjorta". Er vi klar til å ta konsekvensene? Ingen må tro at ikke dette kommer til å merkes/svi på andre områder!

                                      • Avatar

                                        Espen T Ferner onsdag 23.09.2015, kl. 11:52:02

                                        Hva med taperne i Norge? uteliggerne,rusofferne etc.. får de nye hjem,sykkler,flatskjermer full pensjonsopptjening etc etc... Politikerne burde blitt anmeldt, dette grenser til landssvik og jeg krever en folkeavstemming rundt dette, da med navn på de som stemmer for. slik at skatteprosenten deres kan oppjusteres.....

                                        • Avatar

                                          Einar Hove onsdag 23.09.2015, kl. 11:25:42

                                          Vi gleder oss, menneskesmuglerne krumme ryggen bretter opp ermene og øker innsatsen. Stordalen gleder seg til økte hotell overnattinger, skattebetalerne betaler for sirkuset

                                          • Avatar

                                            Hans Henriksen onsdag 23.09.2015, kl. 12:49:28

                                            Vi går i demonstrasjonstog for å få noen lusne kroner ekstra i lønningsposen. Denne invasjonen som vil koste det norske folk milliarder fra NAV, mindre velferd, økt kriminalitet, nye fengselsplasser, økt sosial uro, etc,etc... INGEN protesterer, ingen tør. Og dette kaller vi Demokrati, nei, vi er pisket til offentlig lydighet.

                                            • Avatar

                                              Tom Rosenblad onsdag 23.09.2015, kl. 11:27:45

                                              Dette er en skandale som ødelegger landet vårt!

                                              • Avatar
                                                Kommentaren er slettet

                                                • Avatar
                                                  Kommentaren er slettet

                                                • Avatar

                                                  Egil Johansen onsdag 23.09.2015, kl. 11:18:20

                                                  Det koster å være offer for imperialisme.... Send dem til imperialistene.

                                                  • Avatar

                                                    Knut Teigen onsdag 23.09.2015, kl. 12:01:42

                                                    Vi er mye flinkere til og gi full service til flykninger
                                                    Mens Nordmenn 260 000 i sykehuskø mangelfull hjelp for eldre på instutisjoner
                                                    For politikkere er det veldig enkelt å bruke pengene som innbetalt skatt på syriske flykninger av Ola og Kari som eer en utdøende rase
                                                    Innvadrerene vil bli i flertall i Norge og da må de ta til takke med adskillig mindre utbetalinger enn i dag siden de har lav sysselsettingsgrad

                                                    • Avatar

                                                      Olav Ødegaard onsdag 23.09.2015, kl. 12:06:20

                                                      Vet du eller andre hvorfor folk som flykter hit, skal bli værende, uansett jobb eller ikke?
                                                      Reiste de hjem, når situasjonen atter var normal, kunne jo vi hjelpe andre flyktninger på samme måte. Og gjøre verden bedre.
                                                      Nå gjør vi vårt eget samfunn, som mange forstår, dårligere, hvorav økonomi og velferd kun utgjør en liten del.

                                                      • Avatar

                                                        Monica Waade onsdag 23.09.2015, kl. 12:22:18

                                                        Noen reiser heldigvis hjem frivillig, med stønad fra oss på lasset. Hvorfor kom de hit? De drømte om en fremtid i Norge, men vil nå heller reise hjem å være fri. http://www.ifinnmark.no/nyh...

                                                        • Avatar

                                                          Olav Ødegaard onsdag 23.09.2015, kl. 12:34:58

                                                          Er sikkert mange norske som også drømmer om et bedre land å bo, i landet som nå mer påminner om en livbåt på evighetens hav, framfor det velfungerende samfunn det var, med forvissning om at befolkningen var med på å trygge hverandres framtid..
                                                          Flyktninger, imidlertid, reiser ikke drevet av drømmer, men fordi de er truet av en situasjon. Det er naturlig at man vender hjem, når den er over.
                                                          Det er åpenbart noen av våre med innflytelse på politikk som ikke vil det slik.

                                                    • Avatar

                                                      Trond Tollefsen onsdag 23.09.2015, kl. 11:42:36

                                                      Da håper jeg de åpner hjemmet sitt alle sammen i den gjengen og tar imot med åpne armer. Det er ikke farlig når en kan stå der å gi bort andres penger uten å måtte åpne lommeboka selv og tjener så godt at noen kroner mer i skatt ikke betyr noe som helst. Nisser....

                                                      • Avatar

                                                        svein olsen onsdag 23.09.2015, kl. 12:31:20

                                                        Hvorfor starter vi ikke en organisasjon som sier NEI til innvandring til Norge , da får vi se hvor mange som står for det di sier å skriver .
                                                        Vi er nok en flokk med sauer når alt kommer til alt , vi skriker høyt når det kommer nye ,
                                                        men sitter med hendene i fanget å godtar det meste .

                                                        • Avatar

                                                          Olav Ødegaard onsdag 23.09.2015, kl. 12:42:06

                                                          Det er feil å si "NEI til innvandring til Norge".
                                                          Vi har alltid hatt innvandring utenfra, men da til åpenbar plass i samfunnet for folk det var bruk for umiddelbart. Disse var med og bygde det vi nå river ned.
                                                          Det er masseinnvandring et lite folk med egen veldferdsstat må stoppe unisont, siden masseinnvandring er alle velferdsstaters garanterte motstykke.

                                                          • Avatar
                                                            Kommentaren er slettet

                                                            • Avatar

                                                              Olav Ødegaard onsdag 23.09.2015, kl. 12:44:41

                                                              Ja, vilke samfunnskrefter er det som realitetsorienterer ungdommen?

                                                            • Avatar

                                                              Morten Pedersen onsdag 23.09.2015, kl. 12:48:37

                                                              Enig, nordmenn er late og gidder ikke stille opp når det virkelig trengs.

                                                              • Avatar
                                                                Kommentaren er slettet

                                                            • Avatar
                                                              Kommentaren er slettet

                                                              • Avatar
                                                                Kommentaren er slettet

                                                                • Avatar
                                                                  Kommentaren er slettet

                                                              • Avatar
                                                                Kommentaren er slettet

                                                                • Avatar

                                                                  Ulf Christiansen onsdag 23.09.2015, kl. 12:45:39

                                                                  De såkalte flyktningene er ikke flyktninger men okkupanter som IS har infiltrert. Dette er ISs måte å destabilisere vesten. De som tar imot okkupantene og de potensielle terror sellene er forrædere. De burde stilles til ansvar når terror sellene aktiverer seg. Hele mitt-østen er jo et eneste rottereir. De har jo aldri kunnet holde fred.

                                                                  • Avatar
                                                                    Kommentaren er slettet

                                                                    • Avatar

                                                                      Einar Frostad onsdag 23.09.2015, kl. 11:41:45

                                                                      Ja sosialistene har nok å ta av, inntil vi andre er tom for penger.

                                                                      • Avatar

                                                                        Einar Frostad onsdag 23.09.2015, kl. 11:43:23

                                                                        Støre sikrer seg selv, det bør også andre som kan, gjøre.
                                                                        Problemet er at de fleste av oss lever kun på lønn/pensjon, og er utsatt for konkurranse og blir, eller er, avhengig av velferdsstaten.

                                                                        • Avatar

                                                                          Einar Hove onsdag 23.09.2015, kl. 11:42:00

                                                                          Hovedansvarlig for det vi opplever nå er Andrea Merkel og Støre. Det mest naturlige etter min mening er at AP sender en forespørsel til tyske myndigheter og kommer frem til en måte disse to partene kan dele regningen på

                                                                          • Avatar

                                                                            Monica Waade onsdag 23.09.2015, kl. 11:59:41

                                                                            Du må ikke glemme Sverige, der bør også noen som inviterte til dette dele på kostnadene.

                                                                            • Avatar
                                                                              Kommentaren er slettet

                                                                          • Avatar

                                                                            Einar Frostad onsdag 23.09.2015, kl. 11:11:33

                                                                            Hurra Hurra, Dette har ugreie Grande og Knut Arild sikkert god råd til.

                                                                            • Avatar

                                                                              Per Solvang onsdag 23.09.2015, kl. 12:11:40

                                                                              Det er på tide at stortingspolitiker som andre politikere begynner å ta ansvar for sine gjerninger. De må synliggjøre, for hver migrant de mottar, hvordan kostnadene ved mottak skal inndekkes på kort og lang sikt. Så langt har de bare servert svada.

                                                                              • Avatar

                                                                                Harald Pettersen onsdag 23.09.2015, kl. 12:59:07

                                                                                Men penger til de gamle og syke har de ikke råd til , de må ligge der på sykehjemmet med bleier fulle av ekskrementer og urin i timevis å vente for avdelingen ikke har råd å skifte bleier på pleiepasientene mer en to ganger i døgnet og ikke etter pasientenes behov ! .

                                                                                • Avatar
                                                                                  Kommentaren er slettet

                                                                                  • Avatar
                                                                                    Kommentaren er slettet

                                                                                  • Avatar

                                                                                    Rune Steen onsdag 23.09.2015, kl. 11:31:46

                                                                                    Da har jeg ett forslag....De som er for Syria flyktninger betaler 70% flatt i skatt og de som er imot betaler 28%.....da får vi se hvor mange som er for.Det blir som å sitte på resturang og spise seg god å mett og når regningen kommer så skal de som sitter på nabobordet være med å betale regningen.Ikke populært det.De som er så glad i å få så mange nye migranter/asylsøkere i nærmiljøet bør bidra mer......det er min mening.

                                                                                    • Avatar
                                                                                      Kommentaren er slettet

                                                                                      • Avatar
                                                                                        Kommentaren er slettet

                                                                                        • Avatar

                                                                                          Einar Frostad onsdag 23.09.2015, kl. 11:57:26

                                                                                          Ja det finnes jo ennå noen restauranger i øst europa, hvor hver enkelt betaler kun for seg selv.

                                                                                          • Avatar

                                                                                            Espen T Ferner onsdag 23.09.2015, kl. 11:58:00

                                                                                            Mener du at etniske normenn skal flytte ut av landet hvis de er imot dette? har det rablet for deg...... Bytt medisin straks!.

                                                                                          • Avatar
                                                                                            Kommentaren er slettet

                                                                                          • Avatar
                                                                                            Kommentaren er slettet

                                                                                            • Avatar

                                                                                              Anders Stenstad onsdag 23.09.2015, kl. 12:29:06

                                                                                              Jyllandsposten i Danmark har gjort en undersøkelse om hvor mange syrere som har kommet i arbeid de siste årene der. Det sies jo at de er så velutdannet, og lette å integrere. 17% var svaret ! Hvorfor går ferden gjennom velstandsland som Tyskland og Danmark, for så å ende her? Jo, fordi vi har et system som vil gi disse menneskene penger livet ut.

                                                                                              • Avatar
                                                                                                Kommentaren er slettet

                                                                                              • Avatar
                                                                                                Kommentaren er slettet

                                                                                                • Avatar
                                                                                                  Kommentaren er slettet

                                                                                                  • Avatar

                                                                                                    Roald Atle Furre onsdag 23.09.2015, kl. 12:16:19

                                                                                                    Gøy å pøse ut penger når de ikke går fra egen lomme ?? Men det kan ramme landets egne innbyggere hardt.

                                                                                                    • Avatar
                                                                                                      Kommentaren er slettet

                                                                                                      • Avatar

                                                                                                        Olav Ødegaard onsdag 23.09.2015, kl. 12:09:10

                                                                                                        Noen har visket meg i øret at det er på grunn av alt grusomt vi nordiske har forvoldt verden. De store oppdagelser, kolonisering, slavehandel, apartheid og alt det der..
                                                                                                        Og nå skal vi betale for skaden..

                                                                                                      • Avatar

                                                                                                        Alf Arne Aamås onsdag 23.09.2015, kl. 12:22:23

                                                                                                        Ser man på disse tallene som er lagt frem over et lengre perspektiv, koblet opp mot lave oljepriser og større ledighet, bør man ha lov å tenke at det er ikke sikkert vi i lille Norge, har penger til å hjelpe oss selv engang om 50 år, kanskje før. Dette bør i det minste slå litt kalt vann i årene på disse hallelujapolitikerne, som bare er ute etter å slå politisk mynt i alle situasjoner og de som hodeløst stemmer på dem.

                                                                                                        • Avatar
                                                                                                          Kommentaren er slettet

                                                                                                          • Avatar

                                                                                                            Liv-anne Aronsen onsdag 23.09.2015, kl. 11:58:25

                                                                                                            det blir slik at barna må ta seg av sine foresatte,ellers så svelt de i hjel for det er tomt for penger om 15 år men det driter styresmaktene i for de har vel sikret nok på boka si,men de tenker ikke at de selv har etterkommere,dere eier ikke skamvett

                                                                                                            • Avatar
                                                                                                              Kommentaren er slettet

                                                                                                              • Avatar
                                                                                                                Kommentaren er slettet

                                                                                                                • Avatar
                                                                                                                  Kommentaren er slettet

                                                                                                                  • Avatar
                                                                                                                    Kommentaren er slettet

                                                                                                                • Avatar
                                                                                                                  Kommentaren er slettet

                                                                                                                  • Avatar
                                                                                                                    Kommentaren er slettet

                                                                                                                • Avatar
                                                                                                                  Kommentaren er slettet

                                                                                                                  • Avatar
                                                                                                                    Kommentaren er slettet

                                                                                                                  • Avatar

                                                                                                                    Idar Tanke onsdag 23.09.2015, kl. 12:18:26

                                                                                                                    Er tannlegebehandling gratis for Syriske flyktninger som Carl-I Hagen sier?

                                                                                                                    • Avatar

                                                                                                                      Ulrik Nyborg onsdag 23.09.2015, kl. 12:43:52

                                                                                                                      Gratis optiker,finansiering av førerkort også.

                                                                                                                      • Avatar

                                                                                                                        Vidar Røyseth onsdag 23.09.2015, kl. 12:22:44

                                                                                                                        Alle flyktninger får gratis krise- tannbehandling. De får ikke, så vidt jeg har forstått, gratis ordinær tannbehandling. Hvordan det stiller seg for de som har f. eks. peridontitt vet jeg ikke. Får de gratis behandling for slikt er det jo snakk om mye penger.
                                                                                                                        For ordens skyld: jeg er i mot denne typen "hjelp" til "flyktninger".

                                                                                                                        • Avatar
                                                                                                                          Kommentaren er slettet

                                                                                                                      • Avatar

                                                                                                                        Lars Bekken onsdag 23.09.2015, kl. 11:51:48

                                                                                                                        Disse regnestykkene illustrerer vel behovet for å finne effektive måter å hjelpe på, enten det er her i landet eller ikke. De egentlige kostnadene for dette er det ikke noen som kan beregne presist. Det er dessuten snakk om mennesker som kommer til et land som er ukjent og skal leve videre der. For mottakerlandet er det jo både kostnader og "inntekter" ved det. Det er et spørsmål om mer enn kroner.

                                                                                                                        • Avatar
                                                                                                                          Kommentaren er slettet

                                                                                                                          • Avatar
                                                                                                                            Kommentaren er slettet

                                                                                                                            • Avatar
                                                                                                                              Kommentaren er slettet

                                                                                                                              • Avatar
                                                                                                                                Kommentaren er slettet

                                                                                                                                • Avatar
                                                                                                                                  Kommentaren er slettet

                                                                                                                                  • Avatar
                                                                                                                                    Kommentaren er slettet

                                                                                                                                  • Avatar

                                                                                                                                    Olav Ødegaard onsdag 23.09.2015, kl. 12:37:54

                                                                                                                                    Ehh, hva mener du?

                                                                                                                                  • Avatar

                                                                                                                                    Geir Løvstad onsdag 23.09.2015, kl. 12:27:33

                                                                                                                                    Synd det ikke ble noe av avstemningen, men har ikke hjulpet nå. Fortsett å stem på AP nå.

                                                                                                                                    • Avatar

                                                                                                                                      Knut Teigen onsdag 23.09.2015, kl. 12:17:18

                                                                                                                                      Kostnadene med flykningene er ikke så allvorlige, det er bare og øke formuskatten Ta rikingene de trenger ikke hus. Bompenger økes så all kollektivtrafikk blir gratis etc og deler flykningene finansieres av bompenger Bil er rein og skjær forurensning Skatt økes alt for mange har for mye penger til flyreiser etc Høyne skattesatsene for ett bedre miljø
                                                                                                                                      Vips så er 100 000 syrere finansiert

                                                                                                                                      Hva kan vi bli bedre på?

                                                                                                                                      Dine synspunkter er viktige i vårt kontinuerlige arbeid med å forbedre Startsiden. Derfor ber vi deg bruke cirka 3 minutter på en kort spørreundersøkelse.

                                                                                                                                      Ja, jeg kan delta
                                                                                                                                      Nei takk

                                                                                                                                      Hilsen oss i Startsiden