SIFO: Tenåringer med designerveske er ingen myte

Illustrasjonsfoto Lise Åserud / NTB scanpix.
Illustrasjonsfoto Lise Åserud / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ungdom med designervesker er ikke noen myte, konstaterer Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Ifølge en undersøkelse går hver tiende tenåring rundt med dyre designervesker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

SIFO presenterte undersøkelsen på et seminar onsdag. Der kom det fram at foreldre gir dyre designervesker til sine tenåringsdøtre.

– 10 prosent oppgir at de har døtre med denne typen produkter, sier SIFO-forsker Anita Borch til Dagens Næringsliv.

Hun forklarer det slik:

– Vi har innmari mye penger, og må jo bruke det på et eller annet.

Det kommer ikke fram i studien hvor i landet det er mest utbredt at unge har designervesker, designerklær eller andre dyre merkevarer, men hypotesen er slik:

– Jo høyere husholdningenes inntekt er, desto større er sjansen for at barna i huset har merkevarer. Og det er også grunn til å tro at datteren oftere har en designerveske hvis moren har det, sier Borch.

Les også: Damer tror designervesker gjør dem sexy

Forskeren ser både fordeler og ulemper ved å kjøpe dyre merkevarer, og hun mener det er behov for diskusjon rundt hvordan man kan bruke penger på en mer bærekraftig måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fra et miljøperspektiv vil jeg si det er mye bedre å kjøpe noen få dyre ting av god kvalitet enn å kjøpe mange billige ting av dårligere kvalitet. Men på den andre side er det aldri bra med kjøpepress. Og det kan fort oppstå i skolegården. Når alle venninnene har designervesker, er det vanskelig å være blant dem som ikke har råd til det, sier Borch.