Norwegian med ny luft under vingene

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian slikker sårene etter pilotstreiken med et bedre kvartalsresultat enn i fjor og en solid kursoppgang. Men billettprisene i Norge og Europa blir holdt på stedet hvil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Der er vi omtrent på det nivået vi skal være, sier Norwegian-gründer og administrerende direktør Bjørn Kjos til NTB.

Han kunne onsdag legge fram et kvartalsresultat som var bedre enn fryktet, etter vårens bitre strid med selskapets piloter. Resultatet viser at flyselskapet gikk 538 millioner kroner i minus etter skatt. Nesten halvparten skyldes pilotstreiken tidligere i år, som totalt kostet Norwegian anslagsvis 350 millioner kroner.

Børsoppgang

Resultatet er likevel 57 millioner kroner bedre enn på samme tid i fjor, og omsetningen i første kvartal økte med 14 prosent til 4,034 milliarder kroner.

Det fikk Norwegian-aksjen til å sprette til værs med nærmere 10 prosent på Oslo Børs onsdag formiddag.

– Uten streiken ville resultatet vært veldig bra, sier Kjos.

De røde tallene skyldes også en svak norsk krone mot dollar og euro. Derimot trekker lavere oljepris motsatt vei, og Norwegian kan glede seg over 2 milliarder kroner spart på drivstoff i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kostnadene våre er preget av valutasvingninger. Selv om vi flyr mer og mer moderne fly og bruker mindre drivstoff, gjør valutaen vår at vi bare får en flat kostutvikling sammenlignet med første kvartal i fjor, sier Norwegian-sjefen.

Flere passasjerer

Fem millioner passasjerer fløy med selskapet i første kvartal, en økning på to prosent fra samme tid i fjor. Trafikkveksten i samme periode var på hele 15 prosent, noe som først og fremst skyldes at hver passasjer flyr lengre distanser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har naturlig nok tapt markedsandeler på grunn av streiken, men til gjengjeld har vi vokst veldig mye i England og Spania. Der har vi vokst med 320.000 passasjerer, sier Kjos.

Samtidig har passasjertallet i Norge og Sverige falt med 190.000, mye på grunn av streiken.

Fyllingsgraden i første kvartal var 83 prosent, opp seks prosentpoeng fra samme kvartal året før.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kutte kostnader

Kjos lover å kutte kostnadene ytterligere, først og fremst gjennom å kjøpe inn større fly, fylle dem opp og la dem være i lufta i flere av døgnets timer. Hittil i år har Norwegian investert 1,6 milliarder kroner i nye fly.

– Strategien vår er å gå tungt inn på langdistanse. Neste år vil vi kjøpe flere og større Dreamlinere, og i 2018 skal vi ha 17 Dreamlinere på langdistanse, sier han.

Dermed blir det flere passasjerer å dele utgiftene på, påpeker Kjos, som altså ikke vil love reisende i Norge og Europa lavere priser.

– Men det bør bli billigere å fly over Atlanteren, sier han.

Norwegian har fortsatt ikke fått permanent flytillatelse til USA, men det er ikke noe problem, mener Kjos.

– Vi kan fly til krampa tar oss med de tillatelsene vi har, sier han, men medgir overfor NTB at manglende tillatelser gir logistikkproblemer og økte kostnader for selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye ruter

Norwegian undersøker nå mulighetene for å etablere en ny base på USAs vestkyst.

Selv blinker Kjos ut New York og Karibia blant de hotteste nye rutene.

– Jeg har særlig tro på Karibia, sier han.

– Med tanke på miljøet er det mange som mener at vi i dag flyr for mye og at prisene er for lave?

– Det er feil vinkling. Vi må sørge for at vi flyr med nye fly som forurenser mindre. Den gamle flyparken bør parkeres, sier Kjos.

Se hele resultatfremleggelsen i videoen under: