Regjeringen kutter antall bomselskaper

Artikkelen fortsetter under annonsen

Antall bomselskaper skal kuttes fra dagens om lag femti til tre til fem fylkeskommunalt eide selskaper, opplyser samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med færre bompengeselskaper får vi lavere driftskostnader og lavere finansieringskostnader for selskapene. Det betyr at mer av bilistenes bompenger kan gå direkte til veiutbygging, sier Solvik-Olsen fra bompengekritiske Frp.

Reformen er en del av regjeringens stortingsmelding «På rett vei – Reformer i veisektoren» som ble lagt fram fredag.

Les også: Frp-politikere henter lønn fra bomselskaper

Regionale selskaper

Allerede i forrige måned sendte Samferdselsdepartementet et brev til fylkeskommunene der de anbefalte en bompengestruktur med bare tre selskaper. I stortingsmeldingen som regjeringen la fram fredag, legges det opp til at tre til fem fylkeskommunalt eide bompengeselskaper skal etableres så snart som mulig.

Statssekretær og Solvik-Olsens partikollega Bård Hoksrud sa til Fædrelandsvennen i mars at Bompenge-Norge sannsynligvis blir inndelt i regionene øst, vest og nord.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Solvik-Olsen sier det er et klart mål å få redusert driftskostnadene for bompengeselskapene, og at regjeringen tar sikte på en helt ny takst- og rabattstruktur.

– En rentekompensasjonsordning for bompengelån skal brukes som insentiv for å sikre gjennomføring av bompengereformen og bidra til lavere takst/økt rabatt for bilistene, opplyser Solvik-Olsen.

Veiselskap

Stortingsmeldingen omfatter også det helt nye veiselskapet som regjeringen presenterte tirsdag denne uka. Selskapet skal bygge, drifte og vedlikeholde sju store veiprosjekter de neste 20 årene.

Samarbeidspartiene legger til sammen 130 millioner kroner i potten og varsler også utvidelse av ordningen med offentlig-privat samarbeid (OPS).

– Vi foreslår å organisere veisektoren bedre for å realisere flere veiprosjekter – bedre, raskere og billigere. Vi varsler også endringer i opplegget med bompenger, for å spare bilistene for penger ved å effektivisere bompengesektoren og redusere finanskostnadene, sier Solvik-Olsen.