Elleve dagers flykaos over

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den halvannen uke lange streiken i flyselskapet Norwegian er over etter at partene tirsdag ble enige om en løsning. Men flyene vil heller ikke onsdag gå som normalt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om avtalen mellom Parat og Norwegian

* Stillingsgaranti fra morselskapet i tre år for samtlige piloter i Skandinavia.

* Felles konsernansiennitet for alle piloter med baser i Europa.

* Ingen lønnsøkning i 2015 (utover opprykk på en fast lønnsstige på 2-5 prosent)

* Rimeligere forsikringsordninger.

* Minimum 184 fridager i året.

* Helt marginale endringer i arbeidstid og fleksibilitet.

* Overgang til innskuddspensjonsordning, samt en lukket ytelsespensjon for dem som har 15 år eller mindre igjen til pensjonsalder (65 år).

* Skattefri utbetaling på 2,65 millioner kroner (30G) ved tap av flysertifikat, samt en engangsutbetaling på 1,65 x årslønn.

* Felles forhandlingsrett for Norge, Sverige og Danmark.

(Kilde: Norwegian, Parat)

Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener selskapet har strukket seg langt for å få til en løsning på konflikten.

– Jeg er svært lettet over at pilotstreiken nå er avblåst og at passasjerene våre endelig kan føle seg trygge på at flyene snart vil gå som normalt, sier Kjos

– Jeg er ekstremt lei meg for de problemene våre passasjerer er blitt påført som følge av pilotstreiken, sier han.

Selv om streiken er over, understreket Norwegian tirsdag kveld at det vil ta «noe tid» før trafikken går som normalt. Årsaken til det er at verken fly eller personale er i posisjon for onsdagens trafikk.

Bakgrunn: Ber om nordisk sympatistreik med Norwegian-piloter

Binding til morselskap

Leder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, sier flygerne har fått en nødvendig binding til morselskapet, likeverdige avtaler i Skandinavia og felles karrieremuligheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nettopp flygernes ansettelsesforhold har vært et helt sentralt krav fra deres side.

– Vi har oppnådd en klar binding til morselskapet Norwegian Air Shuttle i form av juridiske og økonomiske garantier uavhengig av hvilket datterselskap pilotene er ansatt i, sier Vatnar.

Samtidig har flygerne ifølge Vatnar gått fra ytelse- til innskuddspensjon og akseptert en rimeligere forsikringsordning. I tillegg har de bidratt til mer fleksibel arbeidstid.

Styringsrett

Også leder i fagforbundet Parat, Hans-Erik Skjæggerud, er glad streiken er over, og at alle passasjerene igjen kan komme seg dit de skal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har vunnet fram på helt sentrale områder, men jeg beklager at passasjerene har måttet lide for at helt grunnleggende arbeidstakerrettigheter skulle komme på plass, sier han.

Norwegian understreker at det har vært viktig for selskapet å inngå avtaler som «anerkjenner den retten styret og ledelsen i selskapet har til å fortsette å bygge en moderne konsernstruktur som gjør selskapet konkurransedyktig internasjonalt.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har også vært sentralt i forhandlingene å ikke gi slipp på den kommersielle styringen og mulighetene for å tilpasse seg et konkurransebilde som hele tiden endrer seg.

Rammet mange

Streiken har rammet 200.000 passasjerer. Siden onsdag 4. mars har så godt som alle innenriksavganger i Skandinavia vært innstilt, i tillegg til de fleste flyginger mellom Oslo, Stockholm og København.

70 flygere gikk ut i streik lørdag 28. februar, og onsdag 4. mars ble streiken trappet opp til å omfatte samtlige 650 flygere.

– Selskapet er påført store økonomiske kostnader. Det har vært en meget krevende periode både for våre passasjerer og for våre mange medarbeidere, sier Kjos.