Norwegian bak nytt selskap i London

Norwegian antas å stå bak det nye britiske flyselskapet Westforce Aviation, skriver The Sunday Times. (Foto: Johan Nilsson / TT / NTB scanpix)
Norwegian antas å stå bak det nye britiske flyselskapet Westforce Aviation, skriver The Sunday Times. (Foto: Johan Nilsson / TT / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian har opprettet et nytt selskap i London som skal skaffe konsernet flyrettigheter fra Storbritannia.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om pilotstreiken i Norwegian:

* 70 flygere i Norwegian gikk ut i streik lørdag 28. februar.

* Onsdag 4. mars gikk ytterligere 650 flygere ut i streik.

* Selskapet permitterte samtidig opptil 800 kabinansatte.

* Fra 4. mars har så godt som alle innenriksavganger i Skandinavia vært innstilt, i tillegg til de fleste flygingene mellom de tre landenes hovedsteder.

* De streikende pilotene er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway. Torsdag ble det kjent at Norwegian overfører flygerne i Skandinavia til tre nye datterselskaper: Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden.

* Serviceforbundet i Danmark har varslet sympatistreik for 3.000 av sine medlemmer. Søndag gjennomførte den finske luftfartsunionen en 14 timer lang sympatistreik.

* Fredag møttes partene til frivillig mekling hos Riksmekleren. Det endte i et nytt brudd lørdag morgen.

* Lørdag ettermiddag satte partene seg igjen ved forhandlingsbordet. Søndag kveld tok de pause, men forhandlingene fortsatte mandag.

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik opplyser at konsernet for en tid tilbake ba et advokatfirma hjelpe dem med å søke om en driftstillatelse i Storbritannia.

Det nye selskapet heter Westforce Aviation og frontes av to luftfartsadvokater fra selskapet Ince & Co i London, skriver avisa The Sunday Times.

Det søkte i januar luftfartsmyndighetene i Storbritannia om lisens til å fly både charterfly og rutefly, ifølge avisen.

– Satsingsområde

På sikt er målet for Norwegian å ha et selskap med en britisk driftstillatelse, som kan inngå avtaler om å fly fra britiske flyplasser til for eksempel asiatiske land og Sør-Afrika.

– Gatwick og Storbritannia er et stort satsingsområde for Norwegian. Det er her vi vokser mest om dagen. Vi jobber med å legge til rette for ekspansjonen som vil komme. Derfor trenger vi en driftstillatelse der, sier Skånvik til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er foreløpig ingen verdier eller ansatte i det nye selskapet, som kan få nytt navn når rettighetene eventuelt er i boks.

Norwegian bruker allerede flyplassen Gatwick for flyginger til USA, men målet er altså langdistanseflyginger til flere reisemål.

SISTE: Norwegian-forhandlinger er i gang igjen mandag formiddag

Frigjør pilotene

Norwegian opprettet i forrige uke tre nye pilotselskaper, i Norge, Sverige og Danmark. Skånvik hevder det er bedre både for Norwegian og pilotene at pilotene kan fly for selskaper med driftstillatelser i enkelte land.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da har de større jobbmuligheter, mener kommunikasjonsdirektøren.

Med den nye strukturen kan flygere som eventuelt blir overtallige i Norge få tilbud om jobb ved et annet reisemål, som eksempel Gatwick.

– Det er basert på frivillighet. Vi kommer aldri til å tvinge en pilot fra Oslo til å flytte til England. Men det kan jo være noen som ser det som et interessant steg i karrieren, sier Skånvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flygernes fagforening Parat har reagert kraftig på at pilotene er overført til nyopprettede selskaper mens de er i streik. Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud kalte det et brudd på spillereglene og hevdet at Norwegian-leder Bjørn Kjos vil omgå streikeretten.

Bakgrunn: Hevder en løsning på konflikten er i luften mandag

Hovedkontor i Norge

Skånvik understreker at de ansatte fortsatt vil ha ansettelsesforhold i «Norwegian-strukturen» og at pilotene som er overført til nye selskaper ikke har mistet noen rettigheter.

Skånvik avviser påstanden i avisen Sunday Times om at Norwegians plan er å flagge ut og bli et britisk selskap.

– Vi har ikke noen plan om å flytte hovedkontoret ut. Vi vil ha et norsk morselskap, sier hun.