Forbrukerrådet: Tele2-oppkjøp kan gi dyrere mobil

OFFENSIV: Mandag ble det kjent at NetComs morselskap TeliaSonera legger 4,6 milliarder norske kroner på bordet, og kjøper Tele2 Norge. – Vi vil gi Telenor hard konkurranse, sier administrerende direktør August Baumann i NetCom. (Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix)
OFFENSIV: Mandag ble det kjent at NetComs morselskap TeliaSonera legger 4,6 milliarder norske kroner på bordet, og kjøper Tele2 Norge. – Vi vil gi Telenor hard konkurranse, sier administrerende direktør August Baumann i NetCom. (Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

NetCom-sjefen lover hard kamp mot storebror Telenor etter oppkjøpet av Tele2 Norge. Men Forbrukerrådet frykter norske mobilkunder blir taperne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om Tele2-oppkjøpet:

* NetComs morselskap TeliaSonera kjøper Tele2 Norge for 4,6 milliarder norske kroner (5,1 milliarder svenske kroner).

* Oppkjøpet gir TeliaSonera en markedsandel i Norge på rundt 40 prosent og rundt 2,7 millioner mobilkunder.

* Fra før var tallene henholdsvis 23 prosent og 1,6 millioner.

* Hovedkonkurrenten Telenor har en markedsandel i Norge på over 50 prosent.

* Oppkjøpet gjør at telemarkedet i Norge i all hovedsak blir delt mellom to aktører: Telenor og TeliaSonera.

* Oppkjøpet må godkjennes av Konkurransetilsynet. Tilsynet må innen 25 virkedager fra meldingen er mottatt varsle partene om at inngrep kan bli aktuelt.

Mandag ble det kjent at NetComs morselskap TeliaSonera legger 4,6 milliarder norske kroner på bordet, og kjøper Tele2 Norge.

Etter oppkjøpet, som må godkjennes av konkurransemyndighetene, vil telemarkedet i Norge i all hovedsak være delt mellom to aktører: Telenor og TeliaSonera.

– Det kan gi høyere priser, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet til NTB.

2,7 millioner kunder

Oppkjøpet gir TeliaSonera en markedsandel på rundt 40 prosent og rundt 2,7 millioner mobilkunder. Dermed får 1,1 millioner norske kunder ny mobiloperatør, og NetCom en mye sterkere markedsposisjon. Hovedkonkurrenten Telenor har en markedsandel på over 50 prosent.

– På kort sikt kan oppkjøpet bety økt konkurranse, fordi NetCom vil få bedre mulighet til å konkurrere mot Telenor. Men på lengre sikt er ikke et duopol bra for konkurransen, og dermed heller ikke for forbrukerne, sier Myrstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom frykter forbrukerne vil tape på oppkjøpet.

– Det er en bra dag for NetCom og TeliaSonera. Men det er kanskje en dårlig dag for forbrukerne, sier Aarønæs til NTB.

Klar for kamp

Administrerende direktør i NetCom, August Baumann, mener derimot at konkurransen i markedet vil øke.

– Nå som vi blir større, vil vi kunne konkurrere bedre mot Telenor. Konkurransen vil ikke bli mindre. Det er helt åpenbart, sier Baumann til NTB.

Baumann trekker fram at flere kunder gjør at selskapet kan øke investeringene, og bygge ut 4G-nettet raskere. I dag dekker NetComs 4G-nett 3,2 millioner nordmenn, men Baumann garanterer at det blir 4G-dekning til 98 prosent av befolkningen innen utgangen av 2016.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi blir langt sterkere enn det vi var. Vi vil gi Telenor hard konkurranse, sier Baumann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge frykter ikke Baumanns varsel:

– Det er allerede hard konkurranse i det norske mobilmarkedet, og den vil bli like hard framover. Vi har lovet at vi skal være på toppen av dekningstronen, og vi vil gjøre alt vi kan for å beholde den plassen, sier Svendsen til NTB.

– Bra for markedet

Teleanalytiker Espen Torgersen i Carnegie mener i motsetning til Forbrukerrådet og Aarønes at oppkjøpet vil føre til mer konkurranse.

– NetCom får større muskler i kampen mot Telenor. Det er viktig, sier Torgersen til NTB.

Torgersen mener få selskaper foruten NetCom, Tele2 og Tele2-eide OneCall de siste årene har klart å konkurrere ordentlig mot giganten Telenor.

– Konkurrentene har kommet og gått. Nå får vi en sterk aktør som kan konkurrere mot Telenor på kvalitet og dekning, ikke bare på pris. Derfor vil det bli økt konkurranse, mener Torgersen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Telenor må stå opp om morgenen og være skjerpet. NetCom er nå en stor aktør, som er mer enn villig til å ta over Telenors mobilkunder, sier han.

Kan gripe inn

– Transaksjonen er foreløpig ikke meldt til tilsynet, opplyser avdelingsdirektør for finans og kommunikasjon Gjermund Nese i Konkurransetilsynet, til NTB.

Han sier tilsynet så snart transaksjonen meldes, vil begynne arbeidet med å vurdere konsekvensene. Slike saker har tre mulige utfall, forteller Nese. Tilsynet kan gi grønt lys uten innvendinger, eller sette foten ned og stoppe oppkjøpet. Det tredje alternativet er at partene kommer med tilbud om såkalte avhjelpende tiltak, som imøtekommer tilsynets eventuelle bekymringer for konkurransen i markedet.

– Hvis det blir begrenset konkurranse, har vi muligheten til å gripe inn. Men først skal vi gjøre vår vurdering, sier Nese.