8 tips til en bedre jobbsøknad

Ta deg god tid med jobbsøknaden. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Ta deg god tid med jobbsøknaden. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke ta lett på jobben med å skrive jobbsøknad. Det er søknaden som skal skaffe deg en jobbintervju-avtale.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er du på jobbjakt, kan det lønne seg å legge ned en del arbeid i jobbsøknaden. Det er nettopp søknaden - og cv-en din - som skal sørge for at arbeidsgiver kaller inn akkurat deg til intervju.

Les også: Slik skriver du jobbsøknad

Under har vi satt opp noen tips som kan hjelpe deg litt på veien med å utforme en god søknad.

1. Gjør forarbeid

Sett deg godt inn i hvilke krav som stilles i utlysningen, og skriv søknaden som et svar til denne. Forklar hvordan du oppfyller kravene, og dermed passer til den utlyste jobben.

2. Unngå «samlebånd-søknadsskriving».

Du skal skrive en søknad som er tilpasset akkurat den stillingen du søker på - og ikke sende varianter av én søknad til alle du søker jobb hos.

Vektlegg de kvalifikasjonene i utlysningen som du oppfyller, og vær flink til å få frem dine sterke sider. Kort sagt: fortell arbeidsgiver hvorfor bedriften har behov for akkurat deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Unngå jobbsøker-fellene

3. Hold deg til poenget

Søknaden din bør helst ikke overstige én A4-side, og det er derfor viktig at du holder deg til poenget. Unngå å falle for fristelsen til å ramse opp alt du har av utdanning og jobberfaring - dette står jo allerede i cv-en.

Les også:

Slik skriver du CV

Ti tips til bedre CV

11 grep som gjør CV-en din til gull

4. Utdyp det som står i cv-en

I søknaden bør du søke å utdype det som står i cv-en. Fortell konkret hvordan den jobberfaringen eller utdanningen du har, gjør deg egnet for stillingen du søker på.

5. Ikke vær for detaljert

Ved å skrive om detaljer som kurskoder eller årstall gjør du teksten mer tunglest, noe som kan gjøre det mindre interessant for arbeidsgiver å lese nøye gjennom hele søknaden din. La disse punktene være forbeholdt cv-en.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

6. Bygg opp søknaden riktig

Du kan bygge opp en søknad på denne måten:

* Begynn med å skrive hvilken stilling du søker på, og hvor du har sett utlysningen

Artikkelen fortsetter under annonsen

* Deretter bør du skrive om din motivasjon for å søke på akkurat denne stillingen

* I neste avsnitt bør du skrive kort om utdanning og jobberfaring, før du går over til å skrive konkret om hvordan dette gjør deg egnet for jobben.

* Avslutningsvis kan du skrive noe om spesiell erfaringer, og evt. personlige egenskaper.

* Helt til sist kan du skrive at du håper å høre fra arbeidsgiver, og at han eller hun bare kan ta kontakt med deg på mail og/eller telefon, dersom det skulle være behov for mer informasjon.

7. Bruk konkrete eksempler

Dersom du skriver hvor dyktig du har vært i dine tidligere jobber, eller vil fortelle om dine gode personlige egenskaper, bør du i størst mulig grad bruke konkrete eksempler - unngå en oppramsing av flatterende utsagn om deg selv.

Du kan eksemplifisere ved å vise til tidligere arbeidsgiveres beskrivelser av deg, eller ved å vise til konkrete situasjoner i tidligere jobber hvor egenskapene eller dyktigheten kommer frem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

8. Les korrektur

Før du sender søknaden, må du sørge for å luke ut skrivefeil - få gjerne noen andre til å lese gjennom, da man lett kan se seg blind på det man selv har skrevet.

Du finner maler og eksempler på hvordan en jobbsøknad kan skrives på blant annet NAV og Studenttorget.no

Les også:

Slik lykkes du som introvert jobbsøker

21 nyttige spørsmål å stille når du er på jobbintervju

Gode råd til voksne jobbsøkere