Omsetter for 100 mill.: – Folk tror vi er en sexbutikk

– Bare i Norden er potensialet flere milliarder kroner, sier gründerne bak Glede.
– Bare i Norden er potensialet flere milliarder kroner, sier gründerne bak Glede. Foto: Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De har lansert et digitalt gavekort og fått både BDO og Sopra Steria på kundelisten. – Bare i Norden er potensialet flere milliarder kroner, sier gründerne bak Glede.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

– Folk lurer på om det er et gavekort eller en sexbutikk, smiler Markus Halvorsen.

– Med det fører kanskje til at folk ikke glemmer oss så lett.

Vi befinner oss i kontorfellesskapet «Jungelen» på Majorstuen, men møterommet er like sterilt og kjedelig som hos et gjennomsnittlig advokatkontor. Gründerne Fredrik Sørmo og nevnte Halvorsen har tatt plass. Det er totalt fem personer i teamet, men de andre er for anledningen henvist til jungelen der ute.

– Vi har utviklet et digitalt gavekort som går rett til mobilen, og kan brukes alle steder som aksepterer Mastercard. Ingen i Norge tilbyr det samme, forteller Halvorsen.

Vi skal vinne det nordiske markedet.

Kundene er bedrifter som ønsker et gavekort de kan gi til sine ansatte ved ulike anledninger. 2000 bedrifter er på kundelisten, og det er alt fra små holdingselskaper med én ansatt til store selskaper som BDO og Sopra Steria.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pub og matbutikk

Selv om ingen tilbyr akkurat det samme, er konkurrentene likevel mange, med Universal Presentkort, Ditt gavekort og GoGift som eksempler.

– Det er klassiske gavekort som som fungerer på de butikkene og kjøpesentrene de har avtale med. Ingen av dem er bygget opp på Mastercards nettverk, sier Sørmo.

– De fleste alternativene er enkle hvis du bor i Oslo, men flere av kundene våre har ansatte som sitter fra Kautokeino i nord til Kristiansand i sør. Vårt gavekort kan HR bare sende ut og være trygg på at den ansatte kan bruke det der den er.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På den lokale matbutikken for eksempel?

– Ja, eller puben. Det kommer an på hva de ønsker.

I løpet av det siste året har Glede solgt gavekort for 40 millioner kroner. Rundt 30 nye bedriftskunder kommer til hver uke.

– I år omsetter vi for 100 millioner kroner, med et lite underskudd. Neste år er målet å gå i pluss.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fra venstre: Markus Halvorsen, Fredrik Sørmo, Oliver Os, Erik Kjernlie og Jørgen Berntson Aase. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
Fra venstre: Markus Halvorsen, Fredrik Sørmo, Oliver Os, Erik Kjernlie og Jørgen Berntson Aase. Foto: Iván Kverme / Finansavisen

Siden oppstart har selskapet hentet 15 millioner kroner. Blant investorene er flere kjente gründere som Eirik Rime fra Tise, Sindre Haaland fra Dogu og Nicolai Broby Petersen fra Fun Run. Største eiere utenom gründerne selv er Øyvind Grotmol, som selv har bakgrunn som tech-gründer og hotellarving Jan Erik Rivelsrud.

– Vi har i tillegg hentet litt fra familiemedlemmer, som gir litt ekstra motivasjon. Går det dårlig mister vi ikke bare jobben, men blir utstøtt av familien også, spøker Halvorsen.

Vi måtte gjennom et geitehelvete av finansregulatoriske godkjennelser.

Kaffekopp-deling

Det startet under coronapandemien for fire år siden. Flere av gründerne hadde kjærester i andre byer og ønsket å sende dem en liten oppmerksomhet, som var noe annet enn å vippse penger. Da lanserte de en tjeneste med å dele en kaffekopp, som mottakeren kunne plukke opp på et lokalt kaffeutsalg.

– Vi fikk avtale med over 500 utsalgssteder og appen hadde 35.000 nedlastninger, sier Halvorsen, som for øvrig ikke drikker kaffe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det var krevende å holde forbrukerne aktive og samtidig forholde seg til så mange utsalgsteder. Da kom en av investorene med ideen om å koble seg opp på Mastercard-nettverket og bruke Apple Pay og Google Pay.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da fjernet vi hele tidsbruken med partnernettverket og laget et mye mer skalerbart produkt.

Og nok en stor endring skulle til. De fikk flere forespørsler fra bedrifter, og valgte å droppe konsumentene helt.

– Det var én ting vi ikke visste da vi gikk over til bedriftsmarkedet: Vi måtte gjennom et geitehelvete av finansregulatoriske godkjennelser, sier Halvorsen.

Det tok til sammen halvannet år å få på plass godkjennelser fra Sentralbanken i Irland, Finanstilsynet, Google Pay, Apple Pay og Mastercard.

– Når vi sitter her med fasit, hadde vi gjort det igjen? spør Halvorsen og får svar fra sin kollega.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det spørs. Men det gjør jo at det er vanskelig for andre å kopiere oss.

De første årene har gitt et samlet underskudd på nærmere åtte millioner kroner.

Alle fra NTNU

Sørmo vet godt hvordan det er å bli kopiert av andre. Allerede tidlig i tenårene begynte han å programmere og lage apper. Da en av appene ble kopiert og lansert i USA, fikk 15 år gamle Sørmo et varsel om at han ble saksøkt hvis han ikke la ned sin egen, originale app.

– Jeg hadde ikke penger til å drive med noe sånt og la ned med en gang, sier han.

– Den er fin å få som 15-åring, når du sitter på gutterommet og aner fred og ingen fare, fortsetter Halvorsen.

Alle gründerne er født mellom 1993 og 1995 og har gått på NTNU. Tre av dem har teknisk bakgrunn, to av dem er mer orientert mot business. Halvorsen har master fra NTNUs entreprenørskole og har tidligere startet selskapet RagnarockGeo. Etter to et halvt år solgte han seg ut og startet Glede. Gavekortet ble lansert i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det tok helt av i november og desember da alle skulle ha gavekort til jul. Gründere snakker mye om å kjenne på følelsen av «product market fit». Den følelsen traff oss skikkelig.

Løpende kostnader

Glede tar en avgift fra bedriften ved utstedelse av gavekortet. De får også summen som står igjen på kortet etter ett år.

– I løpet av det året er det ingen avgifter for bruken av kortet, og vi gjør alt vi kan for at pengene skal brukes. Noen uker før utløp sender vi et varsel.

Gründerne sier gavekortet ikke kan leve i evig tid fordi det for dem løper kostnader hver eneste måned for å holde det aktivt.

– Vi prøver å gjøre det beste for kunden, samtidig som vi jobber med å drive en økonomisk bærekraftig business. Vi bruker samme modell som andre leverandører, sier Sørmo.

– Men vi er mer transparente. Bedriftene får vite når gavekortet er sendt, når det er åpnet og når det er brukt. Mottakeren kan følge med på saldo og transaksjonshistorikk i appen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Milliardmulighter

I løpet av første kvartal neste år vil gründerne hente drøye ti millioner kroner for å kunne ekspandere til Danmark, Sverige og Finland.

– Vi skal vinne det nordiske markedet.

Hvor stort kan Glede bli?

– Potensialet er vanvittig. Bare i Norden er markedet på flere milliarder kroner. Videre hadde det vært gøy å dra over Atlanteren. Neste steg blir i hvert å gå videre internasjonalt.

Er dere avhengig av stort volum?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nei, vi får sjappa til å gå rundt med en omsetning på 100 millioner kroner, sier Halvorsen.

– Men vi har ambisjoner om å bygge noe mer enn bare noe som går rundt. Vi skal lage noe stort som vi kan være stolte av. Nå får vi en bra cashflow og kan bygge opp en krigskasse. Å etablere seg i USA er dyrt, fortsetter Sørmo.

Halvorsen spør seg selv om gavekort bør være triggeren for en gründergjeng fra NTNU, men det er flere tekniske ting de kan kose seg med. De får inn mye data fra kortbruken, helt anonymt, som de kan analysere for å utvikle tjenesten og finne nye bruksområder. De har for eksempel satt opp muligheten fra å donere penger fra gavekortet til et veldedig formål.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Til nå er 500.000 kroner donert via oss, som gir en god følelse av å bidra til noe mer. Det hadde jeg ikke trodd da jeg startet et gavekortselskap, sier Halvorsen.

Vi beveger oss ut i jungelen og starter en liten fotoseanse. En person fra kontorfellesskapet passerer forbi og får øye på de to Glede-gründerne.

– Unicorn-boys, roper han og fortsetter videre.