Eksperter om relasjonsbygging på arbeidsplassen: – Samarbeider mer effektivt

Ifølge Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA) er en vellykket sosialisering på arbeidslivet relevant for egen trivsel.
Ifølge Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA) er en vellykket sosialisering på arbeidslivet relevant for egen trivsel. Foto: NTB / Shutterstock
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sleng deg på neste jobbfest eller felleslunsj.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagens arbeidslandskap har utviklet seg til å være mer fleksibelt enn før. Spesielt var det etter en viss pandemi i 2020 at hjemmekontor og annet fjernarbeid ble mer vanlig og bedre utviklet.

Selv om mange arbeidstakere verdsetter fleksibiliteten dette medfører, mener eksperter at det sosiale aspektet på arbeidsplassen og å bygge relasjoner til kollegaene sine kommer med flere positive innvirkninger man ikke bør kimse av.

Det skriver Business Insider.

– Mennesker trenger hverandre og samarbeider mer effektivt når de har ekte relasjoner, sier forskningsdirektør for Gallups avdeling for arbeidsledelse, Ben Wigert.

Ifølge Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA) er en vellykket sosialisering på arbeidslivet relevant for egen trivsel, som kan skape en positiv yrkesidentitet og opplevelsen av mestring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se også: Observert utenfor norsk feriefavoritt:

Mister mange muligheter

Selv om Zoom eller andre videochat-plattformer gir relasjonen en slags intimitet ved at man kan se tilværelsen hos den andre hjemme gjennom kameraet, går man fortsatt glipp av de større og mindre sosiale sammenkomstene på den felles arbeidsplassen.

Praten man slår av ved vannautomaten, kopimaskinen eller i lunsjpausen, er gode muligheter for at relasjoner på jobben kan blomstre til noe mer. Det er muligheter man mister med fullt eller delvis hjemmekontor, sier Julianna Pillemer, assisterende professor i ledelse og organisasjon ved New York University.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Å spise lunsj med kolleger er et fint sted å skape nye, meningsfulle relasjoner. Illustrasjonsbilde. Foto: bbernard / Shutterstock / NTB
Å spise lunsj med kolleger er et fint sted å skape nye, meningsfulle relasjoner. Illustrasjonsbilde. Foto: bbernard / Shutterstock / NTB

Ta initiativ!

Ifølge NDLA er det viktig for sosial trivsel på arbeidsplassen å selv ta initiativ og vise interesse for de andre rundt, selv om et arbeidsmiljø gjerne er preget av ulike aldre og generasjoner.

Det er Erin Mantz, en kontoransatt Business Insider snakket med, enig i.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg tenker det er utrolig viktig å gjøre, og ikke regne med at, vel, vi er litt annerledes så derfor gjør jeg ingen innsats hvis de ikke gjør det. Det handler egentlig om å kunne forme relasjoner og allianser. Vennlighet og hengivenhet kommer man langt med, og jeg tror ikke det er så forskjell på generasjonene, sier Mantz.

Ved neste «happy hour» med kontorkollegaene: Sleng deg på!