Virke anklager flyselskapene for å bevisst trenere tilbakebetaling

Norwegian og SAS får krass kritikk for å bruke for lang tid på å betale tilbake for kansellerte reiser.
Norwegian og SAS får krass kritikk for å bruke for lang tid på å betale tilbake for kansellerte reiser. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet og Virke mener flyselskaper bevisst somler med å betale tilbake kunder for kansellerte reiser slik at de kan sitte på pengene så lenge som mulig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere ble refusjon for billetter kjøpt gjennom reiseselskap ordnet automatisk, men da coronapandemien inntraff, gikk flere selskap over til å behandle disse kravene manuelt, melder NRK. Organisasjonen Virke reiseliv mener det er bevisst.

– Vi kan ikke se noen annen grunn til det enn at man ønsker å sikre egen likviditet og holde på pengene lenger, sier leder Astrid Bergmål til kanalen.

En forordning fra EU sier at refusjon av kansellerte flybilletter skal være utført innen sju dager for alle flyselskap. Men Norwegian og SAS er ikke i nærheten av å nå denne fristen.

Les også: Redningspakken for SAS er klar

Tar tid

Flyselskapene svarer overfor NTB at kundene skal få pengene de har krav på, men at det er en ekstraordinær situasjon som gjør at det tar lenger tid enn vanlig.

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet er kritisk til at SAS og Norwegian har begynt å behandle refusjonssøknader manuelt under pandemien. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet er kritisk til at SAS og Norwegian har begynt å behandle refusjonssøknader manuelt under pandemien. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

SAS skriver en epost til at manuell håndtering sikrer bedre kontroll og forhindrer feilutbetalinger. De ikke har tatt noen avgjørelse på når de skal gå tilbake til det automatiserte systemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian opplyser at de har 41.000 utestående krav fra norske reisebyråer.

– Vi har stor forståelse for at mange er frustrerte, men kan love at alle som har rett på refusjon, vil få det, skriver pressetalsmann Anders Fagernæs.

Han viser til at flyselskapet stengte muligheten for å gjennomføre refusjonskrav direkte for å sikre at tilbakebetaling skjer i henhold til billettbetingelsene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kommunelege kritisk til sydenreiser

Forbrukerrådet reagerer

Svaret fra flyselskapene møter lite gehør hos Virke.

(Saken fortsetter under bildet)

Astrid Bergmål er leder av Virke reiseliv. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Astrid Bergmål er leder av Virke reiseliv. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Det fremstår bare som en bortforklaring. Det er jo ingen grunn til at systemer som vanligvis fungerer godt nok ikke skulle gjøre det nå selv om mengden går opp, sier Bergmål til NRK.

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet sier at kundene nærmest blir tvunget til å gi store lån til flyselskapene.

Hun mener Luftfartstilsynet og Forbrukertilsynet må sanksjonere åpenbare lovbrudd med bøter. Blyverket sier at hun har tatt opp saken med samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).