Coronastille sommer rammer turbussbransjen

Buss for tog gir inntekter for turbusselskapene, men når de utenlandske turistene uteblir, betyr det at flere selskaper kjemper om de samme kontraktene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Buss for tog gir inntekter for turbusselskapene, men når de utenlandske turistene uteblir, betyr det at flere selskaper kjemper om de samme kontraktene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

NHO Transport anslår at 1.800 av nærmere 1.900 turbusser har stått stille siden mars på grunn av coronarestriksjoner, og sommeren regnes som tapt for bransjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er om lag 500 selskaper med 3.000 ansatte som driver med turbusskjøring i Norge. På grunn av reiserestriksjonene som er innført, er 2.500 sjåfører permittert, skriver Dagens Næringsliv.

– Situasjonen er kritisk. Vi vil garantert se at en rekke av turbusselskapene går konkurs i løpet av 2020, sier administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport til avisen.

Han sier at selskapene har reddet seg så langt ved å permittere ansatte og søke om kompensasjon for faste kostnader. Uten noen utenlandske turister å kjøre rundt i sommer, forsvinner inntektene som berger mange selskaper gjennom vinteren.

Kompensasjonsordning for faste kostnader slår dessuten uheldig ut for flere turbusselskaper. De som eier bussen selv, får mye mindre kompensasjon enn selskapet som leaser busser.

– At de nå får kompensasjon for leasingkostnader kan utgjøre en forskjell på 30.000–35.000 kroner per buss per måned. Når du sitter med nærmere 30 busser, blir det ganske brutalt. Regjeringen har gjort mye bra i denne coronakrisen, men her ligger det en stygg feil, sier daglig leder Lasse Aarstrand i Schaus Buss.