
Kleskjempe kvitter seg med 1.200 butikker

Etter en salgssvikt på 44 prosent har eieren av klesgiganten Zara bestemt seg for å legge ned inntil 1.200 butikker verden over.
Zara er et av de største internasjonale motefirmaene og en del av Inditex-gruppen, en av verdens største distribusjonsgrupper av klær.
Det spanske selskapet inkluderer også klesmerker som Bershka, Pull & Bear og Massimo Dutti.
Etter at kuttene er gjennomført vil Zara fortsatt stå igjen med mellom 6.700 og 6.900 butikker på verdensbasis.
Zara har også flere butikker i Norge. Det er foreløpig uvisst om noen av disse er omfattet av omorganiseringen.
Rammet av coronakrisen
Etter at coronapandemien satte inn for fullt, har salget sviktet over store deler av verden. Portforbud, krav om distanse og svekket kjøpekraft rammer nå den populære kleskjeden tungt.
Om lag en fjerdedel av butikkene har vært stengt de siste månedene.
Den storstilte nedleggelsen av utsalgssteder er konsentrert i Asia og Europa. I stedet for å holde på de fysiske utsalgsstedene blir nå butikkene erstattet med økt fokus på nettsalg, skriver The Guardian.
Har tapt fire milliarder
Selskapet oppgir å ha et netto tap på nærmere fire milliarder kroner i løpet av siste kvartal.
Målet er å øke nettsalgsandelen til 22 prosent innen 2022, mot 14 prosent i 2019. Inditex-gruppen planlegger dessuten å investere milliarder for å kapre flere kunder på nettet.
Samtidig varsler selskapet åpning av 450 nye butikker på sikt.
Ifølge E24 har Zara Norge fått tildelt nærmere seks millioner kroner i kontantstøtte for perioden mars og april i forbindelse med Stortingets tiltakspakke under coronapandemien.
Les også: Varner kutter og legger ned butikkjede