Enighet mellom Norwegian og leasingselskapene

Et fly fra Norwegian tar av fra Oslo lufthavn Gardermoen. Natt til mandag ble selskapet også enige med leasingselskapene om en løsning som kan redde selskapet fra konkurs. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Et fly fra Norwegian tar av fra Oslo lufthavn Gardermoen. Natt til mandag ble selskapet også enige med leasingselskapene om en løsning som kan redde selskapet fra konkurs. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Norwegian opplyser at de venter at de vil oppfylle egenkapitalkravet til den statlige krisepakken. Nå avhenger alt av avstemningen på generalforsamlingen.

– Norwegian har fått sterk støtte fra leasingselskaper for å konvertere minimum 730 millioner dollar til egenkapital, opp fra de tidligere annonserte 550 millioner dollar, skriver selskapet i en børsmelding mandag morgen.

Siste: Norwegians aksjonærer stemmer ja til kriseplanen

Søndag kunngjorde Norwegian at flyselskapet hadde fått samtlige av de fire långivergruppene med på sin redningsplan. Med enigheten med det Norwegian omtaler som «en betydelig andel av leasingselskapene» regner selskapet nå med at de vil oppfylle egenkapitalkravet som trengs for å utløse statlige kriselån på 2,7 milliarder kroner.

Dermed avhenger alt av at avstemmingen på generalforsamlingen med selskapets aksjonærer, som startet klokken 8.30 mandag, går i favør av løsningen selskapet har skissert.

Samtidig har Oslo Børs stoppet handelen med Norwegian-aksjen fram til resultatet av generalforsamlingen er kjent.

Kriseplan

Norwegian-ledelsen har i ukevis arbeidet intenst med hvordan de skal skaffe nok egenkapital til å kunne utløse det statlige kriselånet. Et avgjørende ledd i planen har vært å få eierne av obligasjonslån med på at deler av lånene gjøres om til aksjer, noe de altså lyktes med søndag.

På generalforsamlingen mandag avgjøres det om Norwegians aksjonærer vil godta redningsplanen. Her må de ta stilling til en emisjon, det vil si at det skrives ut flere aksjer. Det vil innebære at deres nåværende eierandel på 100 prosent reduseres kraftig til rundt 5 prosent. Redningsplanen må ha to tredels flertall på generalforsamlingen.

Norwegian-sjef Jacob Schram sa søndag til TV 2 at det er «snipp, snapp, snute» for selskapet hvis aksjonærene vender tommelen ned mandag.

Småaksjonærer snur

En gruppe småaksjonærer som tidligere har varslet opprør mot kriseplanen i Norwegian, sa søndag at de likevel vil støtte styrets forslag på generalforsamlingen mandag.

– Vi snur 180 grader og kommer til å stemme for styrets forslag mandag, sa Helge Stray til Dagens Næringsliv.

Stray er talsperson for aksjonærene som den siste tiden har varslet motstand mot selskapets redningsaksjon. Aksjonærene har blitt overbevist etter at Norwegian-gründer Bjørn Kjos tok kontakt og ba dem støtte selskapet.

Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI sier til NTB at generalforsamlingen mandag er dommedag for Norwegian.

– De har kniven mot strupen. Hvis det stemmes nei til ledelsens forslag er det ikke mange alternativer igjen, sier han.

Hardt rammet

Flybransjen er knallhardt rammet som følge av koronapandemien, som har resultert i stengte grenser og reiserestriksjoner.

Allerede før koronakrisen var Norwegian i en vanskelig situasjon på grunn av høy gjeld.

Hvis Norwegian går konkurs, kan Norge igjen komme i en situasjon hvor SAS får en tilnærmet monopolsituasjon i det norske markedet. Det samme skjedde da SAS kjøpte konkurrenten Braathens i 2004.

Les også: Flyselskapene må fly med tomme midtseter

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært