Norwegian-sjef trygg på å ha klar redningsplan til mandag

Norwegians konsernsjef Jacob Schram forsøker å få alle med interesser i Norwegian til å godta en redningsplan som skal sikre selskapet tilgang til statlige kriselån. Målet er å holde selskapet flytende gjennom koronakrisen og deretter forsøke å bygge det opp igjen. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
Norwegians konsernsjef Jacob Schram forsøker å få alle med interesser i Norwegian til å godta en redningsplan som skal sikre selskapet tilgang til statlige kriselån. Målet er å holde selskapet flytende gjennom koronakrisen og deretter forsøke å bygge det opp igjen. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Norwegian bekrefter at de har fått samtlige av de fire långivergruppene med på sin redningsplan. Dermed er flyselskapet et steg nærmere en løsning.

– Får vi ikke ja i morgen, er det «snipp, snapp, snute», sier han til TV 2.

Det kriserammede flyselskapet Norwegian bekreftet tidligere søndag, i en børsmelding, at de har fått samtlige av de fire långivergruppene med på sin redningsplan. Dermed er flyselskapet et steg nærmere en løsning. Nå er målet å komme til enighet med leasingselskapene før den ekstraordinære generalforsamlingen mandag

– Vi har en positiv dialog. Jeg er veldig trygg på at vi skal komme i mål i løpet av kvelden så vi har en redningsplan vi kan presentere på generalforsamlingen mandag morgen, sier Schram.

På generalforsamlingen avgjøres det om Norwegians aksjonærer vil godta redningsplanen. Her må de ta stilling til en emisjon, det vil si at det skrives ut flere aksjer. Redningsplanen må ha to tredels flertall på generalforsamlingen.

(Saken fortsetter under)

Norwegian sliter tungt økonomisk for tiden. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Norwegian sliter tungt økonomisk for tiden. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Snur

En gruppe småaksjonærer som tidligere har varslet opprør mot kriseplanen i Norwegian, sier nå at de likevel vil støtte styrets forslag under generalforsamlingen mandag.

– Vi snur 180 grader og kommer til å stemme for styrets forslag mandag, sier Helge Stray til Dagens Næringsliv.

Stray er talsperson for aksjonærene som den siste tiden har varslet motstand mot en redningsaksjon i selskapet. Aksjonærene har blitt overbevist etter at Norwegian-gründer Bjørn Kjos tok kontakt og ba dem støtte selskapet.

– Han har gått gjennom grunnlaget for redningsplanen og alle elementene i den. Det har overbevist oss, sier Stray.

Statlig kriselån

Norwegian-ledelsen har i ukevis arbeidet intenst med hvordan de skal skaffe nok egenkapital til å kunne utløse statlige kriselån på 2,7 milliarder kroner. Et avgjørende ledd i planen har vært å få eierne av obligasjonslån med på at deler av lånene gjøres om til aksjer.

– Det er veldig viktig, sier aksjeanalysesjef Jacob Pedersen i Sydbank, Danmarks tredje største bank, til nyhetsbyrået Ritzau.

– Det har vært vanskeligere å få til en avtale enn jeg hadde forventet. Man har kommet vekk fra motorveien og befunnet seg på en landevei, men med avtalen man nå har landet, har man igjen funnet avkjørselen til motorveien og kan gasse på videre mot en endelig gjenoppbygging av selskapet, fortsetter han.

(Saken fortsetter under)

Norwegian er blant selskapene som har satt mange av sine fly på bakken i forbindelse med coronautbruddet. Dette bildet er tatt på Oslo lufthavn i slutten av mars. Foto: Ole Berg-rusten / NTB scanpix
Norwegian er blant selskapene som har satt mange av sine fly på bakken i forbindelse med coronautbruddet. Dette bildet er tatt på Oslo lufthavn i slutten av mars. Foto: Ole Berg-rusten / NTB scanpix

Hvis aksjonærene godkjenner planen, vil deres nåværende eierandel på 100 prosent reduseres kraftig til rundt 5 prosent. Resten vil være eid av obligasjonseiere og leasingselskaper.

– Går aksjonærene med på det, vil Norwegian plutselig kjøpe seg noen kvartalers overlevelse i sin nåværende situasjon. Om de ikke gjør det, går det mot konkurs, sier Pedersen.

– Avtalen kan ikke kalles god

Norwegian kom til enighet med tre av de fire obligasjonsgruppene på fredag. Siden da har støtten i den siste gruppen – obligasjonseierne i lånet NAS07 – økt fra 62 til 76 prosent. 67 prosent var nødvendig for å godkjenne redningsplanen til flyselskapet.

Støtten i de øvrige obligasjonsgruppene, som er NAS08, NAS09 og CB, har vært på henholdsvis 89, 98 og 85 prosent.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs har tidligere sagt til NTB at avtalen ikke kan kalles god for obligasjonseierne, men at det er bedre enn at flyselskapet går konkurs.

– For da får de ingenting. Norwegian er svært forgjeldet, så det er lite å hente i boet. Ved en konkurs er nedsiden veldig stor for dem, sier Elnæs.

Frykter konkurs

Flybransjen er knallhardt rammet som følge av koronapandemien, som har resultert i stengte grenser og reiserestriksjoner.

Allerede før koronakrisen var Norwegian i en vanskelig situasjon på grunn av høy gjeld.

Hvis Norwegian går konkurs, kan Norge igjen komme i en situasjon hvor SAS får en tilnærmet monopolsituasjon i det norske markedet. Det samme skjedde da SAS kjøpte konkurrenten Braathens i 2004.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært