Norwegian med «siste tilbud» til obligasjonseiere – frist til kl. 23 torsdag kveld

Norwegians konsernsjef Jacob Schram ber obligasjonseierne ta stilling til et siste tilbud innen klokken 23 i kveld. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
Norwegians konsernsjef Jacob Schram ber obligasjonseierne ta stilling til et siste tilbud innen klokken 23 i kveld. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skjebnemøtet torsdag ettermiddag er utsatt på ubestemt tid etter at Norwegian har foreslått et «siste tilbud» til obligasjonseierne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å få med seg sine obligasjonseiere på en kriseløsning, melder Norwegian om nye tilbud torsdag ettermiddag. Dermed utsettes obligasjonseiermøtet som egentlig skulle startet klokken 16, skriver E24.

«Dette er selskapets siste tilbud», skriver Norwegian i en børsmelding. Tilbudet varer til kl. 23 torsdag kveld.

Norwegian-ledelsen arbeider for å sikre seg nok egenkapital til å kunne utløse statlige kriselån på 2,7 milliarder kroner. Et ledd i planen er å få eierne av obligasjonslån med på at deler av lånene gjøres om til aksjer.

Det kan avgjøre om Norwegian får gjennomført en redningsplan for selskapet og får tilgang på statlig hjelp.

Løser opp innlåsingskrav

Det nye tilbudet som obligasjonseierne nå må ta stilling til, innebærer blant annet at obligasjonseierne får en delvis fortrinnsrett på emisjonen som skal gjennomføres i etterkant av gjeldskonverteringen, skriver E24.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyselskapet løser opp innlåsingskrav som sier hvor lenge kreditorene må sitte på aksjene de får i konverteringen.

Obligasjonseierne i det konvertible lånet gis mulighet til å konvertere resten av lånet umiddelbart etter hovedkonverteringen

Norwegian vil skjerme inntekter fra salg av såkalte sloter på Gatwick slik at de sikres obligasjonseierne i NAS07 og NAS08, som har pant i disse slotene.

– Det er bare én plan

Tirsdag meldte selskapet at det endret sitt opprinnelige forslag etter forhandlinger med obligasjonseierne. Selskapet ønsket nå å omgjøre 50 prosent av lånene til aksjer, mens det opprinnelige forslaget var at 60 prosent av lånene skulle konverteres.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg skal 80 prosent av et såkalt konvertibel obligasjonslån, verdt 150 millioner dollar, omgjøres, ned fra det opprinnelige forslaget på 85 prosent.

Konsernsjef Jacob Schram uttalte onsdag at han tror kreditorene er på glid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er bare én plan nå, og det er denne, sa Schram til Dagens Næringsliv.

Leasingselskaper blir eiere?

Men torsdagens møte er bare ett skritt på veien. Neste steg er å inngå en avtale med 24 leasingselskaper som leier ut fly til Norwegian. Målet er å få dem med på å omgjøre leasingavtaler verdt 5,3 milliarder kroner til aksjer og redusere sine krav i selskapet.

Denne avtalen må være på plass innen søndag, og vil i så fall bety at leasingselskapene vil eie til sammen 53 prosent av selskapet. Det største av disse er AerCap, og de kan bli nødt til å godta forslaget, selv om de ikke egentlig ønsker det, ifølge den amerikanske analytikeren Helane Becker i investeringsbanken Cowen Inc.

– I vanlige tider ville ikke disse vilkårene vært akseptable for AerCap, og de ville ikke vært gode nok for noen av de andre leasingselskapene, skriver Becker i en epost til E24.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ekstraordinær generalforsamling

Mandag 4. mai er det ekstraordinær generalforsamling hvor Norwegians aksjonærer avgjør om de vil godta redningsplanen. Her må de ta stilling til en emisjon, det vil si at det skrives ut flere aksjer.

Redningsplanen betyr i praksis at aksjonærene taper en stor del av verdiene sine. Men alternativet er at de taper alt fordi Norwegian går konkurs, lyder advarselen.

Emisjonen skal skaffe til veie 400 millioner kroner i egenkapital, ifølge konsernledelsens plan.

Hele flybransjen er hardt rammet av reiserestriksjonene som er innført både innad i Norge og internasjonalt for å hindre spredning av koronaviruset. Norwegian var allerede før koronakrisen i en vanskelig situasjon med høy gjeld.