SAS skal kutte inntil 5.000 ansatte – 1.300 i Norge

Langtidsparkerte SAS-fly på Oslo lufthavn. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Langtidsparkerte SAS-fly på Oslo lufthavn. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS varsler at selskapet vil kutt inntil 5.000 ansatte som følge av at det trolig vil ta flere år å komme tilbake til normal drift etter coronapandemien.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge en børsmelding dreier det seg om 1.900 fulltidsansatte i Sverige, 1.300 i Norge og 1.700 i Danmark.

– Covid-19 har tvunget SAS til å ta stilling til en helt ny virkelighet som kommer til å gi følger ikke bare i de nærmeste månedene, men i de neste årene, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS.

– Vår ambisjon er å fortsatt være det ledende flyselskapet i Skandinavia og dermed ha en bærende rolle i den skandinaviske infrastrukturen som en garantist for nasjonal og internasjonal tilgjengelighet. For å kunne fortsette å oppfylle denne viktige samfunnsfunksjonen, må vi tilpasse våre kostnader til de rådende omstendigheter, fortsetter han.

SAS-ansatte: En svart dag

– Dette er bare trist, sier leder Nina Nordheim Pedersen i Kabinansattes Forbund om at SAS varsler kutt av 1.300 ansatte i Norge.

I en felles pressemelding betegner Kabinansattes Forbund og Norsk Flygerforbund avgjørelsen om å kutte til sammen 5.000 ansatte i Sverige, Norge og Danmark som en svart dag for skandinavisk luftfart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er med tungt hjerte vi har mottatt nyheten om at SAS vil redusere antall ansatte i et så stort omfang. Fram til nå har over 10.000 ansatte vært permittert, men at SAS nå må gå til massive oppsigelser er svært dramatisk, sier Nina Nordheim Pedersen.

– Dette er bare trist. Covid-19 har rammet luftfart globalt svært hardt verden over, og de brutale konsekvensene ser vi nå, sier Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Proaktivt

Gustafson understreker at SAS-ansatte i gjennomsnitt har seks måneders oppsigelsestid, og at usikkerheten rundt etterspørselen og hvor lang tid det tar å tilpasse seg, gjør at SAS må «handle proaktivt».

– Det gir SAS fleksibiliteten til å raskt skalere opp virksomheten om etterspørselen kommer tilbake, men også å foreta ytterligere tiltak om innhentingen tar lenger tid enn ventet, sier konsernsjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammen med representanter for fagforeningene starter SAS-ledelsen nå arbeidet med å finne løsninger som sørger for at så få som mulig rammes. Samtidig er selskapet beredt til å skalere opp og gjøre at færre rammes dersom etterspørselen tar seg opp raskere enn ventet.

– Trist og leit

– Det er forferdelig trist og leit at vi tvinges til å tilpasse vår arbeidsstyrke til en lavere etterspørsel. Ikke minst med tanke på selskapets fremgangsrike reise de siste årene, som er gjort mulig av SAS' kompetente og verdsatte medarbeidere, sier SAS-sjefen.

I midten av mars kunngjorde SAS at selskapet stanset det meste av virksomheten og permitterte opptil 10.000 medarbeidere – 90 prosent av arbeidsstyrken.