Orklas salg gikk kraftig opp etter hamstring

Orkla produserer blant annet Grandiosa.
Orkla produserer blant annet Grandiosa. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Omsetningen til dagligvareprodusenten Orkla gikk opp med 13 prosent i første kvartal, blant annet på grunn av hamstringen av mat og såpe.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foreløpige salgstall viser at Orkla i alt omsatte for 11,5 milliarder kroner i første kvartal i år, mot 10,18 milliarder kroner de samme månedene i fjor.

Det er særlig innen forretningsområdene «Care» og «Foods», der Orkla har merkevarer som Toro, Grandiosa, Idun, Nora, Zalo, Omo og Lano, at etterspørselen har økt.

– Den sterke veksten i forretningsområdene Care og Foods kom som følge av at forbrukerne i en periode hamstret produkter, et skifte i forbrukermønster til å spise flere måltider hjemme, samt økt etterspørsel etter rengjøringsprodukter og produkter for personlig pleie, skriver konsernet i en børs- og pressemelding.

– Hamstringseffekten avtok mot slutten av mars og inn i april måned, men veksttakten sammenlignet med fjoråret var fortsatt høyere enn i januar/februar, skriver de videre.