Forbrukertilsynet anmelder XXL

Forbrukertilsynet har politianmeldt sportskjeden XXL. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Forbrukertilsynet har politianmeldt sportskjeden XXL. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukertilsynet mener at XXL bevisst har ført forbrukerne bak lyset og politianmelder sportskjeden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Etter mitt syn har formålet med XXLs praksis vært å bevisst føre forbrukerne og Forbrukertilsynet bak lyset. Nettopp derfor går vi til det steget å politianmelde XXL for mulig brudd på straffelovens bestemmelse om bevispåvirkning (§ 160), sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet til E24.

Det skjer etter at E24 i høst har avdekket en rekke kritikkverdige forhold i sportskjeden.

For å kunne reklamere med førpris i tilbudsaviser, må butikken kunne vise til et visst antall salg av en vare i tiden opp mot en kampanje. Flere ansatte har sagt til E24 at de kjøpte varene selv, for så å ta retur på den rett etterpå.

I desember ble det offentliggjort en eksterngransking utført av advokatfirmaet DLA Piper på oppdrag fra XXL. Advokatfirmaet fant blant annet åtte «verifiserbare» tilfeller av fiktive varesalg i XXL gjennom en tiårsperiode.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det fremstår ganske klart at meningen med de fiktive transaksjonene må ha vært å skjule mulige brudd på markedsføringsloven, sier Haugseth.

XXL-kjedens pressesjef Marte Rasmuz Eriksen sier til Børsen at de skal gå grundig gjennom brevet fra Forbrukertilsynet.

– Jeg kan bekrefte at vi har fått et brev fra tilsynet i dag. Vi vil sette oss grundig inn i saken, og det er for tidlig å si noe ut over det nå, sier hun til Børsen.