Toyota er Norges mest solgte taxi – for andre år på rad

Nei, det er ikke tilfeldig at du ser mange Toyotaer på taxiholdeplassene rundt om i Norge. For andre år på rad er dette merket Norges mest solgte til taxinæringen.
Nei, det er ikke tilfeldig at du ser mange Toyotaer på taxiholdeplassene rundt om i Norge. For andre år på rad er dette merket Norges mest solgte til taxinæringen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er Mercedes skjøvet ned fra tronen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes hadde i mange år et nesten unikt grep på taximarkedet her i Norge. Taxi, det var liksom Mercedes, det.

Men slik er det ikke lenger. I 2018 kjørte Toyota forbi og tok posisjonen som taximerke nummer én. Og den førsteplassen klarte de også å forsvare i fjor.

Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at 42 prosent av de 835 førstegangsregistrerte taxiene i 2019 er en Toyota.

Dermed holder Toyota nok en gang posisjonen som det foretrukne merket blant landets taxisjåfører.

Kraftig nedgang i salget

– Når vi for andre året på rad tar førsteplassen, er det en fantastisk anerkjennelse og tillitserklæring fra bileiere som setter svært høye krav til kjørekomfort og driftssikkerhet. Det er et målrettet arbeid gjennom flere år fra våre dyktige forhandlere som gir resultater, og det er vi stolte av, sier Espen Olsen som er informasjonssjef i Toyota Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Totalt sett gikk taximarkedet kraftig tilbake i fjor, nedgangen var på hele 66 prosent fra 1.300 førstegangsregistrerte taxier i 2018.

Les også: Dette skal bli Norges råeste taxi

(Saken fortsetter under)

Taximarkedet har gjennomgått store endringer de siste årene. I fjor gikk salget også kraftig tilbake. Foto: Scanpix
Taximarkedet har gjennomgått store endringer de siste årene. I fjor gikk salget også kraftig tilbake. Foto: Scanpix

Tre av de fire mest solgte

Ifølge Olsen skyldes dette endringer i rammevilkår og usikkerhet om fremtiden.

Det sier mye om Toyotas posisjon her at tre av de fire mest solgte taxiene i 2019 var en Toyota. Mest solgt var hybrid-pionéeren Prius med en markedsandel på 21 prosent. SUV-en Rav 4 tok tredjeplassen og nykommeren Camry endte på en fjerdeplass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– De mange Toyota-taxiene er også en fantastisk måte å vise frem modellene våre til alle typer kunder. Ikke bare vises de frem i bybildet. Mange har nok sin første opplevelse fra en ny Toyota som passasjer i en taxi, og gjennom taxisjåførene har vi stolte ambassadører som mer enn gjerne forteller sine kunder om bilenes egenskaper, sier Olsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: London-taxien ble avslørt i Norge

(Saken fortsetter under)

Toyota Camry gjorde comeback i Norge i fjor, og gjør seg godt bemerket på taxi-statistikken.
Toyota Camry gjorde comeback i Norge i fjor, og gjør seg godt bemerket på taxi-statistikken.

Jaguar-taxi

De nye Toyotaene kan se frem til mange mil på veien. Ifølge Statistisk sentralbyrå tilbakela norske taxier over 510 millioner kilometer i 2018, hvorav 118 millioner kilometer ble kjørt i Oslo. I Oslo er Toyota-andelen særlig høy og 120 (71 prosent) av de nyregistrerte taxiene er en Toyota.

Toyota solgte faktisk mer enn dobbelt så mange taxier som Mercedes i fjor, 352 mot 171. På tredjeplass finner vi Skoda, mens Volvo holder fjerdeplassen.

Elbil-bølgen merkes også på taxisalget. Av de 12 nye Nissan-taxiene i fjor, er Leaf garantert sterkt representert. Dessuten gjør Jaguar seg nå bemerket på statistikken, med syv nye taxier. Det betyr at elektriske i-Pace også er å finne med taxi-lampe på taket.

Slik var taxi-salget i 2019

  1. Toyota: 352
  2. Mercedes-Benz: 171
  3. Skoda: 97
  4. Volvo: 57
  5. Volkswagen: 26
  6. Ford: 22
  7. Peugeot: 17
  8. Nissan 12
  9. BMW: 9
  10. Jaguar: 7

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no