Norske butikkeiere reagerer på nye tollregler
Fra 1. april vil kunder kunne bestille klær for opptil 3.000 kroner tollfritt, mens bedrifter må betale moms fra første krone. Det bekymrer butikkeiere.
– Regjeringen gir med den ene hånden og tar med den andre. Først kutter de 350-kronersgrensen, men vi får et kjempeproblem med varer som koster under 3.000 kroner. Dette gjør det vanskelig å drive konkurranse på like vilkår, sier Ørnulf Høyer, som driver kleskjeden med samme navn, til E24.
Tidligere har man fått fritak fra å betale avgifter som toll og merverdiavgift når man handlet varer fra utlandet til en verdi på under 350 kroner. Det fritaket fjernes 1. januar, i stedet innføres en ny grense for tollfri import av klær.
– Torpederer handelsnæringen
– Med et sånt grep torpederer regjeringen handelsnæringen, mener Høyer.
Han får støtte fra kommunikasjonssjef Jan Hagen i nettbutikken Miinto.
– Hvis ønsket er å forenkle fortollingsprosessen, finnes det måter å gjøre det på uten å skade konkurransedyktigheten til norske klesbutikker, sier kommunikasjonssjef Jan Hagen i Miinto.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFinansdepartementet innrømmer at den tollfrie grensen er konkurransevridende i utenlandske nettbutikkers favør, men begrunner den med at nettbutikker i utlandet nå skal få ansvar med å innkreve merverdiavgift på nettsalg til nordmenn, ifølge Aftenposten.
– Balanserer hensynet
Overfor NTB utdyper statssekretær Marianne Groth (H) i Finansdepartementet bakgrunnen for avgjørelsen.
– Vi har økt tollgrensen for å få en enkel ordning som balanserer hensynet til forbrukerne og lik konkurranse uten å lage unødvendig mye plunder og heft for folk. Med en enkel plattform ønsker vi å gjøre det mulig for de store utenlandske nettbutikkene å tilpasse systemene sine til norsk regelverk, og det mener jeg denne løsningen gjør. Så må de også få litt tid på å få dette inn i systemene sine, slik at de kan levere en god tjeneste til forbrukerne, skriver hun.