Torp flyplass vil ikke gjøre noe med ulovlig busstransport

Administrerende direktør ved Torp lufthavn Sandefjord, Gisle Skansen, sier det er lite flyplassen kan gjøre med buss-konflikten ved flyplassen.
Administrerende direktør ved Torp lufthavn Sandefjord, Gisle Skansen, sier det er lite flyplassen kan gjøre med buss-konflikten ved flyplassen. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er ikke en myndighet. Statens vegvesen, Arbeidstilsynet og politiet må rydde opp i eventuelle feil, og ikke lufthavnen, sier Torp-direktør.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det pågår en busskonflikt ved Torp flyplass i Sandefjord. Paulsen buss og Unibuss ekspress kjører rutebuss til og fra flyplassen på ruteløyve, og mener fire-fem andre busselskaper som opererer ved flyplassen med turvognløyve ødelegger kundegrunnlaget deres og konkurrerer på ulike vilkår.

Paulsen buss og Unibuss ekspress mener mye av den andre transporten som skjer foregår på feil løyve, og er ulovlig. De får støtte av NHO Transport, Vestfold fylkeskommune og Horten kommune. Statens vegvesen er ikke kategoriske, men sier at i alle fall noe av transporten skjer ulovlig.

Bakgrunn: Rutebussbransjen fortviler over tilstandene på Torp: – Det blir bare verre

Et av selskapene som opererer ved flyplassen har fått flere pålegg fra Arbeidstilsynet etter at de avdekket en rekke brudd påarbeidsmiljøloven hos selskapet. Det samme selskapet har fått sanksjoner fra Statens vegvesen for å kjøre med feil tillatelse, da de kjørte med turvognløyve men ifølge Vegvesenet skulle hatt ruteløyve.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

NHO Transport er utålmodig etter en endelig løsning i saken.

– Situasjonen er belastende for flere parter. Det går mye tid og ressurser på dette. Jeg håper disse aktørene som opererer i grenseland skaffer seg ruteløyve og innretter seg etter gjeldende lover og regler, så skal vi ti stille. Dette er en viktig sak for bransjen, sier næringspolitisk rådgiver i NHO Transport, Torstein Jystad, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Arbeidstilsynet: Torp-selskap har brutt flere lover

Fakta om turvognløyve og ruteløyve:

Turvognløyve: Turvognløyve utstedes at Statens vegvesens Nasjonale løyvekontor. Yrkestransportlova (LOV-2002-06-21-45) § 4 sier at den som mot vederlag vil drive persontransport med motorvogn, må ha løyve. Vederlagsbegrepet skal tolkes vidt, slik at også deling av kostnader ved transporten vil være omfattet. Det er ikke krav om at transportøren har hatt en fortjeneste på transporten eller om hans motiv har vært å oppnå fortjeneste. Kan det konstateres at han har fått vederlag i en eller annen form, vil transporten, når lovens øvrige betingelser er til stede, være løyvepliktig. Deling av bensinkostnader er et eksempel på hva som er regnet som vederlag etter yrkestransportlova. Videre er det et vilkår at man skal «drive» persontransport for å være omfattet av løyvekravet. Med drivebegrepet skal forstås at virksomheten må ha en viss varighet og være utrykk for en mer systematisk utnyttelse av transportmidlet i ervervsmessig øyemed. Den nærmere avgrensningen av drivebegrepet må bero på et skjønn i det enkelte tilfellet basert på hyppighet, transportørens initiativ og løyvehaveres mulighet til å utføre transporten. I rettspraksis er ikke terskelen veldig høy før virksomheten faller inn under drivebegrepet.

Ruteløyve: Ruteløyve utstedes av fylkeskommunen der den aktuelle ruten befinner seg. Ruteløyve skal være behovsprøvd. Fra 1.1.2020 faller kravet om behovsprøving bort for ruter på over 80 kilometer, og for flyplasstransport. For å få ruteløyve må man være innehaver av turvognløyve. Yrkestransportlova § 2 første ledd sier «Som rutetransport reknast regelmessig transport av personar i eit bestemt trafikksamband dersom transporten står open for alle, og på- og avstigning kan skje på stoppestader som er fastsette på førehand».

Bestemmelsens annet ledd tar for seg unntak fra regelen, rutetransport hvor det likevel ikke er krav om ruteløyve.

«Følgjande transport skal likevel ikkje reknast som rutetransport:
a) transport av personar frå ein stad og tilbake til denne, når motorvogna eller fartøyet ikkje vert nytta til transport av andre før heile turen er avslutta,
b) transport av personar så framt minst ei overnatting er teken med i den sams prisen og dei påmelde passasjerane følgjer med på heile turen frå utgangspunkt til endepunkt,

c) transport inkludert overnatting som er lagt til rette for regelmessig transport av grupper av personar frå eit avgangsområde til eit bestemmelsesområde, slik at den gruppa som har vore med på turen ut, først returnerer samla til avgangsområdet med ein seinare tur.»

Kilde: Statens vegvesen

– Hadde løst mye

Torstein Jystad er næringspolitisk rådgiver i NHO Transport. Foto: NHO
Torstein Jystad er næringspolitisk rådgiver i NHO Transport. Foto: NHO

NHO Transport hadde et møte med Torp flyplass sist uke for å høre om det er noe flyplassen kan gjøre for å bedre situasjonen.

– Vi fra bransjen vil vite hvorfor minibussene med turvognløyve står som spekkhoggere foran ankomsthallen sammen med øvrig kollektivtransport. Vi ønsker at de vises til en egen minibussparkering lenger unna. Men ifølge Torp er det av trafikksikkerhetsmessige grunner ikke mulig. Det er selvfølgelig synd, sier Jystad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapene som opererer ved flyplassen på turvognløyve sier de kun henter passasjerer som har forhåndsbestilt tur med dem.

– De mener de bare kjører forhåndsbestilte turer. Da bør de som har forhåndsbestilt kunne gå et lite stykke for å møte disse bussene, så slipper de å stå ved inngangen rett bak Paulsen buss og Unibuss og praie øvrige gjester. Jeg tror det hadde løst mye. Det er vanskelig for meg å si at Torp skal blåse i trafikksikkerheten, men jeg håper de kan få på plass en gangvei eller noe sånt som gjør det sikkert at minibussene må stå lenger unna, sier Jystad.

Sammen har partene blitt enige om å skrive nok et brev til norske myndigheter og be om konklusjon i saken, og at noe gjøres for at selskapene som kjører på turvognløyve innretter seg.

Nylig har også flere av selskapene blitt anmeldt for å kjøre med feil løyve av konkurrent Paulsen buss.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ap-politiker ber regjeringen gripe inn mot ulovlig busstransport ved Torp

Ingen endringer på Torp før 2020

Gisle Skansen er administrerende direktør ved Torp flyplass. Han omtaler møtet med NHO Transport som konstruktivt.

– Vi er enige om at myndighetene må rydde opp.

Skansen bekrefter at det er lite Torp kan gjøre med situasjonen.

– Vi er ikke en myndighet. Der synes jeg enkelte går friskt ut i mediene og tillegger oss en rolle vi overhodet ikke har. Det er myndigheter som Statens vegvesen, Arbeidstilsynet og politiet som på rydde opp i eventuelle feil, og ikke lufthavnen, sier Torp-direktøren til ABC Nyheter.

I sin utforming av transportløsninger foran terminalbygget må flyplassen ta hensyn til miksen av harde og myke trafikanter. Det er mange som skal krysse parkeringsplassen til fots. Derfor har flyplassen valgt å plassere buss- og taxier helt inntil terminalbygget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Per i dag er området organisert slik at shuttlebussen som kjører til og fra Torp togstasjon står nærmest terminalbygget. Deretter følger taxiene, så rutebussene, så bussene med turvognløyve.

Skansen sier flyplassen vil se på hvordan transportområdet utenfor terminalbygget er organisert, men ikke nå. Fra 2020 kommer det nye regler for taxiløyve og ruteløyve.

– Det er ikke jeg noen tilhenger av, for da er det stor sannsynlighet for at alle bussene får de samme løyvene. Hvordan kan vi da eventuelt legge noen nærmere terminalen og noen lenger unna? Vi er nødt til å likebehandle. Vi må se hvordan situasjonen blir etter de nye reglene har trått i kraft. Vi kan ikke bygge om våre løsninger før den tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aktuelt: Torp-selskap mener nye regler rydder opp i buss-konflikten

Vil ikke slå fast at transporten er ulovlig

Skansen vil være forsiktig med å gå ut og fastslå at minibusstransport på turvognløyve til og fra flyplassen er ulovlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kan være at det foregår ting som strider mot løyvegodkjennelsene de ulike selskapene har. Vi har gjennom mange år bedt Statens vegvesen om å foreta kontroller slik at man enten får bekreftet at dette er ok eller det motsatte. Det har vært gjentatte slike kontroller.

Kontrollene har avdekket noen brudd, men slett ikke hos alle selskapene som blir kontrollert.

– Da synes jeg det er litt farlig å gå konsekvent ut med at det som foregår er ulovlig. Når det er sagt er vi veldig opptatt av at alle som driver transport til og fra flyplassen forholder seg til gjeldende lovverk for kjøre- og hviletid, arbeidsmiljøloven og løyver, sier Skansen.

Les også: Busselskapet PKS: – Vi driver ikke rutetransport