Industrigigantene Kraft Heinz og Unilever fersket i pornoblemme

Konsernene bak produkter som Heinz Ketchup, Philidelphia, Dove og Vaseline reklamerte på pornonettsiden PornHub, men det viste seg å være en dårlig idé.
Konsernene bak produkter som Heinz Ketchup, Philidelphia, Dove og Vaseline reklamerte på pornonettsiden PornHub, men det viste seg å være en dårlig idé. Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapene bak Heinz Ketchup, Philadelphia, Dove, Lipton, Axe og Vaseline er i hardt vær etter omstridt reklame på pornoside.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er avisen The Times som har kikket nærmere på industrikonsernene Kraft Heinz og Unilever sine markedsføringsstrategier. Kraft Heinz er nok mest kjent for produktet Heinz Ketchup og Philadelphia, mens Unilever i Norge distribuerer blant annet Dove håndsåpe, Knorr, Lipton te, Axe og Vaselin.

Selskapene har blant annet hatt reklamekampanjer på pornonettstedet PornHub. Der har selskapene kjørt reklamer for blant annet barberutstyr med tekster som «Bruker du våre baderomsprodukter, trenger du ikke besøke slike nettsteder like ofte». Kraft Heinz har også promotert seg på nettstedet med emneknaggen #Foodporn.

Ulovlig materiale

Disse kampanjene er i seg selv verken ulovlig eller nødvendigvis kritikkverdige, men avisen har nå avslørt at pornonettstedet også inneholder store mengder med ulovlig materiale.

Avisen har trålet nettstedet og funnet eksempler på barneporno, hevnporno, eksempler på «creepshots», der menn filmer unge kvinner i skjul i offentligheten og avisen trekker frem et eksempel der en mann åler seg opp etter en fremmed kvinne på en konsert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil aldri mer reklamere på PornHub

Avsløringen søndag har fått umiddelbare konsekvenser. Unilever sier til The Times at de trekker alle sine annonser og lover å aldri reklamere på nettsiden igjen.

Kraft Heinz påpeker at de kun reklamerte på nettsiden én dag i forbindelse med en større kampanje som omhandlet konseptet «#Foodporn», et fenomen på sosiale medier om mat som er fremstilt på en spesielt appetittvekkende måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere politikere kritiserer matgigantene og sier at det ikke finnes noen unnskyldning for å reklamere på en plattform der det ligger ulovlig seksualisert materiale.

Kritikken rettes ikke minst mot Pornhub, som sier til sitt forsvar at de bruker store resurser på å fjerne ulovlig materiale fra plattformen og at det ulovlige materiale utgjør «en ekstremt liten del» av nettsiden. The Times sier noe av det ulovlige innholdet de fant hadde ligget på siden i over tre år og hadde flere hundre tusen avspillinger.

PornHub er verdens største pornonettsted med over 110 millioner daglige brukere verden over.