Konkursbegjæring for kosmetikkjedene Vita og Loco

Kosmetikkjedene Vita og Loco er begjært konkurs. 230 butikker og til sammen 1.300 ansatte er berørt.
Kosmetikkjedene Vita og Loco er begjært konkurs. 230 butikker og til sammen 1.300 ansatte er berørt. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Eieren av de to kosmetikkjedene Vita og Loco har innlevert konkursbegjæring, og i alt 1.300 ansatte er berørt. Nå jobbes det med å finne en kjøper.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjedene har slitt med svakere vekst og fallende lønnsomhet. Til tross for økt satsing på netthandel og digitalisering, reposisjonering av Vita og etablering av lavpriskonseptet Loco, har de ikke klart å snu utviklingen.

– Detaljhandelen og kosmetikkbransjen er påvirket av endrede kundebehov og økt konkurranse fra e-handel og lavpriskjeder, skriver administrerende direktør Kristina Johansson i Cosmetic Group i en pressemelding.

Styret har konkludert med at forutsetningene for videre drift ikke lenger er til stede og har sendt konkursbegjæring til Oslo tingrett.

230 butikker

Beslutningen berører kjedene Vita og Loco med 300 ansatte ved hovedkontoret i Oslo og logistikkvirksomheten i Mjøndalen. I tillegg kommer de 23 egeneide Loco-butikkene og 207 franchisedrevne Vita-butikkene med i alt 1.000 ansatte.

Styret håper det kan være grunnlag og interesse for at hele eller deler av virksomheten kan drives videre etter konkursen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forhandlinger med konkrete interessenter er allerede i gang, sier bobestyrer Tom Hugo Ottesen i advokatfirmaet Kvale i en pressemelding.

– Teamet vårt jobber på spreng for å forsøke å få en løsning med en kjøper i løpet av dagen. Butikkene holdes åpne mens forhandlingene pågår, sier Ottesen.

Forsøkte å snu utviklingen

I løpet av 2019 har ledelsen, styret, eiere og långivere arbeidet med ulike alternativer for å redde selskapet, uten å lykkes.

– Hele organisasjonen har jobbet intensivt for å snu utviklingen, men nå må vi dessverre konstatere at vi ikke fikk det til i tide. Store omstillingsprosesser er kapital – og tidkrevende. Når markedskreftene i tillegg jobber imot oss, blir det vanskelig å lykkes, sier Johansson

Cosmetic Group hadde i 2018 en omsetning på 1,35 milliarder kroner. Cosmetic Group eies av det private oppkjøpsfondet FSN (60 prosent) og Norgesgruppen (40 prosent).