Rema fortsetter å tape i kampen om kundene

Rema 1000 taper i kampen om kundene, viser Nielsens kvartalsrapport om dagligvaremarkedet.
Rema 1000 taper i kampen om kundene, viser Nielsens kvartalsrapport om dagligvaremarkedet. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det siste året har markedsandelen til Rema 1000 falt med 0,5 prosentpoeng. Samtidig vokser erkerivalene Kiwi og Coop Extra.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema 1000 hadde ved utgangen av september en andel på 23,4 prosent av dagligvaremarkedet. Med det er de fremdeles Norges største enkeltkjede, men Norgesgruppen-eide Kiwi puster dem i nakken med 22 prosent av markedet.

Det viser nye tall fra analysebyrået Nielsen.

Har mistet 900 millioner

Trond Bentestuen, sjef for Rema i Norge, er klar på at han ikke liker utviklingen.

– Dette er selvsagt ikke tall vi er fornøyde med. Min erfaring er at vi må være langsiktige i vårt arbeid, og gjøre de nødvendige endringene som skal til for at vi skal løfte oss dit vi ønsker å være, skriver han i en epost til Dagens Næringsliv.

Ifølge avisen utgjør Remas fall på 0,5 prosentpoeng i markedsandeler rundt 900 millioner kroner.

Coop Extra vokser mest

Coop Extra er den store vinneren i Nielsens siste kvartalsrapport. De øker sin andel i dagligvaremarkedet med 1,4 prosentpoeng til 14,4 prosent. Samtidig faller søsterkjeden Coop Prix med 0,7 prosentpoeng. Den totale andelen til Coops kjeder øker med 0,1 prosentpoeng til 29,1 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norgesgruppen er fremdeles Norges desidert største dagligvareaktør med 43,8 prosent av markedet. De vokser med 0,5 prosentpoeng fordi Kiwi vokser med like mye.

Kiwi har også vunnet ni av de siste ti av VGs matbørser. Likevel skiller det kun 28 kroner mellom Kiwi og Rema på andreplass i en handlevogn på rundt 3.600 kroner.

På hugget

Dagligvareekspert Odd Gisholt tror det er aggressiviteten til lavpriskonkurrentene Kiwi og Extra som er den viktigste forklaringen.

– Jeg tror fallet skyldes at de to andre Kiwi og Coop Extra er voldsomt på hugget. De er flinkere og mer kreative. Rema må bøye seg i støvet for Kiwi, som har gode beliggenheter og vinner på pris, sier Gisholt til DN.

Hittil i år har dagligvaremarkedet vokst med 2,1 milliarder, kroner, som tilsvarer 1,6 prosentpoeng.

Rapporten viser også at det hittil i år har blitt 42 nye lavprisbutikker i Norge. Mange av disse kommer som følge av omprofilering fra andre formater. Samtidig har det blitt 31 færre nærbutikker og sju færre supermarkeder.