Bjørnar Moxnes: – Bring er på ville veier

Posten og Brings logistikksenter på Alnabru i Oslo.
Posten og Brings logistikksenter på Alnabru i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Postens datterselskap skal ansette sjåfører i Polen for å kjøre gods til Skandinavia. – Dumping, kaller kritikerne planen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg mener Bring er på ville veier med dette, det sier partileder Bjørnar Moxnes i Rødt til ABC Nyheter. Han er blant flere stortingspolitikere som har forventninger til at næringsminister Torbjørn Røe Isaksen bruker eiermakten Postens datterselskap Bring.

Det statseide logistikkselskapet har til hensikt å etablere et datterselskap i Polen som skal frakte varer fra Polen til Skandinavia med lokale sjåfører. Fra før av har Bring et tilsvarende selskap i Slovakia med 300 lastebiler som kjøres av lokale sjåfører, på langt lavere lønninger enn i Norge.

Bring etablerer seg i Øst-Europa for å presse priser og dumpe lønn, mener Bjørnar Moxnes (Rødt). Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Bring etablerer seg i Øst-Europa for å presse priser og dumpe lønn, mener Bjørnar Moxnes (Rødt). Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Sjåførene som er ansatt i Slovakia, kjører på slovakiske betingelser og sjåfører som er ansatt i den polske avdelingen, kjører på polske vilkår, sier pressesjef i Posten, John Eckhoff, til NRK.

Les også: Bring-sjåfør filmet testjuks – fikk riktig svar på forhånd

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vitsen med å opprette et selskap i Polen er å kutte lønnskostnader, og dette er mye dårligere betalte sjåfører enn om de var på norske betingelser. Dermed er den norske stat med på å legge press på lønna til norske sjåfører og svekke konkurransebetingelsene for norsk transportnæring, sier Moxnes til ABC Nyheter.

Bakgrunn : Bring bruker ikke omstridt transportfirma – men her står de likevel

Flere reagerer

Moxnes er langt fra eneste stortingsrepresentanten som reagerer på Brings planer.

– Et norsk statlig selskap som Bring og Posten skal ikke undergrave norske lønns- og arbeidsvilkår. Norske myndigheter har ansvaret for å gå foran for en mer seriøs transportbransje, og ikke ødelegge den, fremhever Aps transportpolitiske talsperson, Sverre Myrli til MT Logistikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Senterpartiets finanspolitiske talsperson, Sigbjørn Gjelsvik, stiller spørsmål til samferdselsministeren om etableringen av Bring-selskap i Polen styrker arbeidstakerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Mener statsråden at etableringen av Bring Truckings østeuropeiske selskaper bidrar til å nå regjeringens mål for transportnæringen og vil regjeringen bruke eiermakten til å hindre at selskapet aktivt motarbeider norsk transportnæring?»

Han er ikke den eneste.

Hva er kabotasje?

Kabotasje er transport mellom steder i en annen stat enn der transportøren hører hjemme.

Kabotasje er forbudt - i utgangspunktet.

EU liberaliserer imidlertid transportsektoren med regler som åpner for kabotasje med visse begrensninger.

Klimautslipp er begrunnelsen for EUs kabotasjeregelverk. Det gir utenlandske transportører rett til å utføre inntil tre innenlandske transportoppdrag etter at de har kjørt gods eller busspassasjerer fra utlandet til Norge.

Sosial dumping: I virkeligheten opplever bransjen, fagbevegelsen og myndighetene i flere land at ordningene fører til sosial dumping og konkurranse fra selskaper som bruker dårlig teknisk standard.

Les mer om EUs kabotasjeregelver hos europalov: Om bussbransjen og om godsbransjen.

Les om kabotasje hos regjeringen

Les om kabotasje hos Norges Lastebileier-forbund

Også Arbeiderpartiets Øystein Langholm Hansen stiller spørsmål om etableringen av det nye datterselskapet i Polen. Hansen har i spørsmål til næringsministeren spurt om regjeringen har til hensikt å eksportere den norske arbeidslivsmodellen. Denne modellen, skriver han, gjør at arbeidstakerne har lønn til å leve av.

«Den modellen Bring Logistics benytter for å skaffe seg billig arbeidskraft påstås av aktører i bransjen å undergraver den norske arbeidslivsmodellen. Dette er i utgangspunktet ikke ulovlig, men medfører ofte at sjåfører ved «feil» blir underbetalt og arbeider lengre og mer enn det som er tillatt i forbindelse med kabotasjekjøring.» (se faktaboks)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hansen viser til at det også forekommer underbetaling av sjåfører som kjører kabotasje.

«Dette gjelder også sjåfører ansatt i Bring Trucking.» skriver han.

I fritt fall

Erfaringene viser, sier Moxnes, at sjåførene fra selskapet i Slovakia kjører mye mellom Norge og Sverige på slovakiske betingelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bring kan si hva de vil og komme med sine fagre løfter i mediene i forkant, men erfaringene fra Slovakia er dette. Og så sier de rett ut at de skal jo kjøre transport til Skandinavia.

Moxnes mener regjeringen heller burde satset på norske og ikke polske arbeidsplasser. Og ikke undergrave norsk transportnæring.

– Arbeidsforholdene er i fritt fall, sier Moxnes.

Norske lastebilsjåfører er organisert i Yrkestrafikkforbundet. Generalsekretær Trond Jensrud er sterkt kritisk til Brings planer. Til NRK sier Jensrud at han hadde forventet at Posten, som er heleid av den norske stat, heller ville satset på norske arbeidsplasser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke regjeringens oppgave

Øystein Langholm Hansen tok i oktober i fjor spørsmålet om Brings etablering av avdelingen i Slovakia (se video under!). Da svarte næringsminister at han da så alvorlig på beskyldningene om brudd på regelverket.

Styret i Posten skal gjøre løpende beslutninger om forretningsdriften, ikke regjeringen, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Styret i Posten skal gjøre løpende beslutninger om forretningsdriften, ikke regjeringen, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: Berit Roald / NTB scanpix

– Når det gjelder de siste ukers oppslag i media om lønns- og arbeidsforhold i Bring Trucking, har jeg takket ja til en oppdatering i form av en redegjørelse fra styret om selskapets retningslinjer og rutiner på området og hvordan styret arbeider for å overholde disse, sa Isaksen i Stortinget.

Han poengterte at Posten Norge drives etter forretningsmessige prinsipper og at det derfor er styret som har ansvaret for løpende beslutninger.

– Det er ikke min oppgave eller departementets oppgave å vurdere hvorvidt statlige selskaper eller selskaper som har helt eller delvis statlig eierskap, skal etablere seg i andre land – heller ikke lavkostland. Det er det styrets oppgave å vurdere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Usunn virksomhet

Direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-forbund karakteriserer forretningsmodellen som usunn. Og forklarer til Lastebil.no at Bring på denne måten bidrar til sterkt prispress i markedet.

Usunne forretninger, mener Geir Mo i Norges Lastebileier-forbund. Foto: Martin Huseby Jensen
Usunne forretninger, mener Geir Mo i Norges Lastebileier-forbund. Foto: Martin Huseby Jensen

– Vi vet fra før at nærmere 40 prosent av alt transportarbeid som utføres av Bring mellom de skandinaviske landene foregår med lavtlønnede østeuropeiske sjåfører ansatt i Bring Trucking. Nå vil de altså utvide denne andelen enda mer ved å etablere en ny avdeling i Polen.

Ifølge Eckhoff i Posten skal Bring begynne i det små, med fem lastebiler, men det kan bli flere, utdyper han til NRK.

– Vi ønsker å dekke kundenes behov, og da må vi se hva framtiden bringer, sier Eckhoff.