Ving forventer nye eiere: – Selve kronjuvelen i konsernet

Et fly fra Thomas Cook boardes på Heraklion-flyplassen på Kreta. Foto: Stefanos Rapanis/Reuters/NTB Scanpix
Et fly fra Thomas Cook boardes på Heraklion-flyplassen på Kreta. Foto: Stefanos Rapanis/Reuters/NTB Scanpix Foto: Stefanos Rapanis / Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

Thomas Cook er konkurs, men Ving flyr videre. Nå begynner jakten på nye eiere. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Natt til søndag ble verdens eldste reiseselskap Thomas Cook erklært konkurs. Selskapet hadde ikke lenger grunnlag for drift. Gjelden ble for stor og ledelsen klarte ikke å få inn nok ny kapital. Dermed ble fly satt på bakken og flere hundre tusen reisende strandet på de mange destinasjonene selskapet fløy til.

Så også i overkant av 9.000 nordmenn som er på reise med Ving Norge. Et av mange datterselskap i det britiske reiselivskonsernet.

Les også: Forbrukerrådet håper Ving-kunder hadde is i magen

Men allerede før et døgn var gått varslet Ving i Norden at selskapet, som er en selvstendig juridisk enhet, vil fortsette sine flyvninger etter å ha framforhandlet en avtale med konkursforvalterne.

– Det er klart at boet ikke ønsker drive reisevirksomhet til evig tid, sier administrerende direktør Christian Grønli i Ving Norge til E24 og forteller samtidig at det er flere interessenter på banen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til Aftenposten sier Ving Norges informasjonssjef Siri Røhr-Staff noe av det samme.

– Veldig mange er interessert i en lønnsom business som vår, sier Røhr-Staff.

Store summer

Ving Norge hadde i forrige regnskapsår – som strekker seg fra 1. oktober til 30. september – et overskudd på 155 millioner kroner før skatt, av en omsetning på i overkant av 3,4 milliarder kroner.

Ving Norge utgjør sammen med Ving Sverige, Tjæreborg i Finland, Spies i Danmark og Thomas Cook Airline Scandinavia selskapet Thomas Cook Northern Europe. Dette selskapet hadde i forrige finansår 15,7 milliarder kroner i inntekter. Driftsoverskuddet var i denne perioden på 1,4 milliarder kroner. Hvilket gir en margin på 9,3 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gavepakke : Reiselivsekspert mener Thomas Cook-konkurs er en gavepakke til konkurrentene

For investorer kan dette være attraktivt å kjøpe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det gjelder å selge kjapt , sier konkursekspert Rolf Åbjönbsson til det svenske nyhetsbyrået TT. – Finnes det kommersielle muligheter kommer de til å fikse dette, sier han og viser til at revisjonskjempen KPMG og konkursrådgiverne Alex Partners er hentet inn som rådgivere i konkursen.

Kronjuvelen

Redaktør Ole Kirchert Christensen i de danske bransjemediene Check-in.dk og Standby.dk sier til det danske nyhetsbyrået Ritzau at rådgiverne vil forsøke å selge den nordiske delen snart.

– Det vil de gjøre fordi den skandinaviske delen av Thomas Cook er selve kronjuvelen i konsernet, sier Christensen.

Hold ut: Forbrukerrådet håper Ving-kunder hadde is i magen

Likevel vil prisen kunne bli lav. Han viser til at Spies og det skandinaviske flyselskapet har lånt ut penger til andre deler av konsernet. Disse to selskapene har til sammen lånt ut i overkant av 1,6 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det betyr at både Thomas Cook Airlines Scandinavia og Spies har negativ egenkapital etter konkursen.

Fikk bud

I sommer fikk den britiske eieren inn et bud på den skandinaviske delen av selskapet fra investeringsselskapet Triton. Ifølge finansnettstedet Bloomberg ble budet vurdert på linje med flere andre bud på flyselskapet til Thomas Cook.

SkyNews skrev i mai at det var uklart hvor høyt Triton vurderte verdien for den skandinaviske operasjonen, men siterer en insider på at verdien trolig ligger på flere hundre millioner pund.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier til E24 at Triton har posisjonert seg til å kjøpe Ving.

– Men vi vet ikke om det ligger andre problemer i selve konsernmodellen til Thomas Cook, som gjør at det er vanskelig å frikoble Ving. Men jeg tror ikke dette toget har gått, sier han.