XXL-sjefen bekrefter prisjuks

Øivind Tidemandsen er en norsk gründer, forretningsmann og investor. Tidemandsen er blant gründerne bak selskaper som XXL og møbelkjeden Living.
Øivind Tidemandsen er en norsk gründer, forretningsmann og investor. Tidemandsen er blant gründerne bak selskaper som XXL og møbelkjeden Living. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

XXL-sjef Øivind Tidemandsen bekrefter at sportskjeden har jukset med førpriser i tilbudsaviser. Forbrukertilsynet er koblet inn i saken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lørdag sto fire tidligere selgerledere i XXL fram i E24 og fortalte om langvarig og systematisk prisjuks.

For å kunne reklamere med førpris i tilbudsaviser, må butikken kunne vise til et visst antall salg av en vare i tiden opp mot en kampanje. Det løste sportskjeden ved at ansatte kjøpte varene selv, for så å ta retur på den rett etterpå. På den måten skal de ha sørget for at de ikke ble tatt for brudd på markedsføringsloven i forbindelse med nye tilbud, forklarte de ansatte til E24.

Les også: XXL tar selvkritikk for ledertreningsprogram

Satt i gang undersøkelser

Ifølge Christian Sandmo Olsen, som fra 2014 til 2018 var selgerleder ved et XXL-varehus i Oslo, ble initiativet ofte tatt opp på ledermøter mellom varehussjefen og lederne for hver avdeling.

Overfor E24 bekrefter XXL at de har satt i gang interne undersøkelser, og at de skal møte Forbrukertilsynet neste uke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tilsynet skal vurdere hvilke sanksjoner kjeden nå kan få.

Les også: XXL-sjefen skrøt av ansatt som påførte G-Sport 65.000 kroner i tap etter pristabbe

– Leit og frustrerende

Overfor Dagens Næringsliv bekrefter XXL-sjef Øivind Tidemandsen at prisjukset har funnet sted. Han sier imidlertid at det er for tidlig å si noe om hvor stor omfanget er, eller hvem som har vært involvert.

– Det er leit og frustrerende at det er blitt brukt slike triks for å nå mål. Det føyer seg inn i en slags kultur hvor man skal vinne og som har kommet ut av kontroll, sier Tidemandsen.