Foodora om reaksjonene på vase-stikket mot Tybring-Gjedde: - Vi er ikke politiske på noen måte

Denne Foodora-plakaten står nå plassert i Gyldenløvesgate på Frogner, men flere kritiserer nå budtjenesten for å kaste seg inn i en politisk debatt. - Når leveringsmodellen til Foodora er basert på sykling synes vi det passet å gi et lite tilsvar, sier Christian Bernt i reklamebyrået We Are Live. Foto: Foodora.
Denne Foodora-plakaten står nå plassert i Gyldenløvesgate på Frogner, men flere kritiserer nå budtjenesten for å kaste seg inn i en politisk debatt. - Når leveringsmodellen til Foodora er basert på sykling synes vi det passet å gi et lite tilsvar, sier Christian Bernt i reklamebyrået We Are Live. Foto: Foodora.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Matleveringstjenesten får negative reaksjoner på vasehumoren, men flesteparten er positive.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at Frp-politiker Christian Tybring-Gjedde kritiserte sykkelsatsingen i Oslo, svarte Foodora som leverer mat med sykkel, med å henge opp en reklameplakat ved Tybring-Gjeddes bolig.

Utspillet til Tybring-Gjedde handlet om å hindre utbygging av flere sykkelveier i Oslo og når leveringsmodellen til Foodora er basert på sykling synes vi det passet å gi et lite tilsvar, sier Christian Bernt i We Are Live, reklamebyrået bak plakaten.

Foodora-plakaten hadde teksten «Nyhet nå leverer vi svær vase fra Glassmagasinet til Gyldenløves gate» med notisen «Gjelder kun stortingsrepresentanter bosatt på Frogner» nederst i hjørnet. Bakgrunnen var at Tybring-Gjedde hadde indikert at en ikke kan frakte en svær vase kjøpt på Glassmagasinet hjem på sykkel.

Les også: NRK satser på langlesning på nett – konkurrentene reagerer

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skaper debatt på Facebook

Plakaten spredte seg raskt i sosiale medier, og har fått mye positiv respons. Blant annet har varaordfører i Oslo, Kamzy Gunaratnam (AP), delt innlegget og skrevet: «Haha, Foodora, viktig med humor i hverdagen.».

Ikke alle er derimot enige i at reklamestuntet kun var humor. På Foodoras egen Facebook-side er det noen som kritiserer stuntet for å være politisk.

– Om du har litt i mellom ørene, uttaler du deg ikke politisk i et stort internasjonalt firma. Dette vil si at de faktisk ikke vil ha folk som stemmer FrP som kunder, skriver en.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forstår reaksjonene: Märtha Louise kutter prinsesse-bruken i markedsføringen: - Det var et feiltrinn og jeg skjønner at det provoserer

Foodora mener på sin side reklamestuntet ikke er et politisk utspill.

– Vi er jo ikke politiske på noen som helst måte. Gode sykkeltilbud er viktig for alle som bor i Oslo og alle som jobber hos oss. Vi har 350 syklister i Oslo som er avhengig av gode sykkelveier for å jobbe trygt, sier Lise Aarstrand, Head of Marketing i Foodora, til Kampanje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi svarte med samme mynt

Bernt sier til Kampanje at stuntet ikke er et politisk utspill, men et forsøk på å heie frem byens syklister.

– Tybring-Gjedde sier til TV 2 at han sa det med et glimt i øye. Det lå ikke noe mer bak enn at vi svarte med samme mynt, sier Bernt.

Les også: Bedring for Norges største fagblad: - Klarte så vidt å komme oss over nullen

Aastrand er ikke redd for at Foodora nå vil miste kunder på grunn av stuntet og sier det må være takhøyde for å ta en liten spøk en gang i blant.

– Jeg tror de fleste kundene våre skjønner at det er lov å ha litt humor, sier Aarstrand.

Her kan du se innlegget til Foodora som har skapt mye engasjement på Facebook.

Artikkelen er først publisert hos Kampanje.com