Pizzakrigen:Peppes Pizza kuttet prisene – det doblet overskuddet

Peppes Pizza doblet overskuddet i fjor. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Peppes Pizza doblet overskuddet i fjor. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ser lysere ut for landets eldste pizzakjede.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nesten 40 år etter at den amerikanske innvandreren Louis Jordan og hans norske kone Anne åpent den første restauranten på Solli Plass i Oslo, har en opprydding i prisene gjort at pizzakonsernet Peppes Pizzas overskudde har mer enn doblet seg, skriver Dagens Næringsliv.

I et marked hvor Peppes konkurrerer om oppmerksomheten med Pizzabakeren og amerikanske Dominos Pizza, er kampen om kronene tøffe. Men etter å ha kuttet i prisene i 2016 er kjedens resultat bedret fra i 2017 til i fjor.

Halvparten av konkurrent

– Vi ser nå resultatene av en formidabel snuoperasjon. Vi så at pizzakrigen var under oppseiling. Peppesgjengen mobiliserte over hele landet , sier konsernsjef Sverre Helno til DN.

Omsetningen økte til 494 milioner kroner, mens overskudd før skatt økte med formidable 109,9 prosent til 38,2 millioner kroner.

Til sammenligning hadde Pizzabakeren en omsetning på over milliarden i 2017, altså det dobbelte av Peppes, skriver E24.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tøft leveringskamp

Og flere konkurrenter innen take away og hjemlevering til tross, så er det ifølge konsernsjefen her kjeden vokser mest.

Peppes har 1.800 ansatte over hele landet

Innen hjemlevering har Peppes og andre restauranter med eget budnett fått særlig konkurranse fra Foodora. Ifølge E24 hadde selskapet inntekter på 107,6 millioner kroner i fjor, mort 78,4 millioner kroner året før. Men selskapet taper penger og hadde et underskudd på 11,2 millioner kroner i 2018, 3,3 millioner flere kroner tapt enn i 2017.