Priskrig på kroneis rammer de store produsentene

Når været er dårlig, lar bare de mest ihuga isspiserne seg friste. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Når været er dårlig, lar bare de mest ihuga isspiserne seg friste. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Iskremspiserne nyter like gjerne billig-is fra dagligvarebutikkene som iskrem fra de kjente storprodusentene. Det fører til salgssvikt, melder NRK.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hennig-Olsen Is har en nedgang i salg på nesten fem prosent hittil i år. Salgsdirektør John Kjellesvik opplyser til NRK Sørlande t at det har vært dårlig salg i mai og juni.

– Det selges færre enkelt-is og vi får et prispress på grunn av at butikkjedene selger rimelig is, sier Kjellesvik. Han opplyser at Hennig-Olsen Is selger mer av sine billigere produkter, og at man blant annet har kampanjer for å selge krone-is i pakker.

Isbjørn Is fra Bergen er en av produsentene som selger billig-is, deriblant krone-is. Etter å ha solgt is stort sett lokalt siden 1963, er isprodusenten i år for første gang å finne i Rema 1000s dagligvarebutikker nasjonalt.

– Vi har solgt mer enn noensinne i år, sier daglig leder i Isbjørn Is, Morten Kolseth, til NRK. Han ønsker imidlertid ikke å oppgi salgsøkningen i prosent etter inntredenen på det nasjonale ismarkedet.

I mai meldte nettstedet Godt om en markant nedgang i issalget, sammenlignet med samme måned i fjor, på grunn av dårlig sommervær. Da opplevde Hennig-Olsen og Diplom-Is en salgsnedgang på henholdsvis 32 og 20 prosent.