Hurtigruten får gjennomføre to omstridte seilaser

Hurtigrutens nye hybridskip MS Roald Amundsen får i sommer gjennomføre en omdiskutert seilas. Foto: Hurtigruten / NTB scanpix
Hurtigrutens nye hybridskip MS Roald Amundsen får i sommer gjennomføre en omdiskutert seilas. Foto: Hurtigruten / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hurtigruten får gjennomføre to seilaser i norsk farvann der internasjonale lønn- og arbeidsvilkår vil gjelde på deler av turen. Dette strider med regelverket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skipene MS Roald Amundsen og MS Spitsbergen vil i sommer ferdes langs deler av norskekysten i nord. De vil også seile henholdsvis til Bjørnøya og fra Svalbard.

Hurtigruteskipene skal ikke legge til i utenlandske havner, men får likevel bruke internasjonale lønns- og arbeidsvilkår på deler av turen, skriver FriFagbevegelse . Saken ble først omtalt av Sysla.

Inngått kompromiss

Ifølge den såkalte NIS-forskriften må passasjerskip registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) anløpe minst to utenlandske havner før eller etter de legger til kai ved norske havner – og det er dette som er stridens kjerne. Forskriften er laget for å beskytte kystruten Bergen-Kirkenes mot konkurranse.

– Jeg hadde et møte med partene mandag denne uken. Da ble det inngått et kompromiss der vi ble enige om at Hurtigruten får seile under NIS på de to aktuelle seilingene i juli og august, men at rederiet betaler norske lønninger til sjøfolkene om bord når skipet går langs norskekysten, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til avisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Leder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, sier Hurtigruten hadde planer om å flagge ut de to skipene til Marshalløyene. Næringsdepartementet opplyser også at de har vært kjent med et utflaggingsalternativ.

Glade for løsning

Dette bekreftes imidlertid ikke av Hurtigruten, som understreker de er glade for å ha funnet en løsning for de to seilasene i sommer.

– Vi er et norsk selskap, og vi har ønsket å seile med det norske flagget. Så vårt fokus her har vært å komme fram til en løsning. Vi er veldig glade for at vi har klart å ende opp med en som alle er enige om, med unntak av Maskinistforbundet, sier Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten til NTB.

Næringsdepartementet innrømmer overfor FriFagbevegelse at kompromisset teknisk sett er et regelbrudd, men at de vil jobbe med å få på plass en mer langsiktig løsning.