Tror sparkesykkel-selskapene må øke reklametrykket for å overleve

<p>Voi, Tier, Lime, Zvipp, Circ og Ryde kjemper om å frakte nordmenn rundt i Sommer-Oslo. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix</p>
Voi, Tier, Lime, Zvipp, Circ og Ryde kjemper om å frakte nordmenn rundt i Sommer-Oslo. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

– Mennesker som nyter en tur på el-sparkesykkel er den beste reklamen vi kan få, sier norsk Tier-sjef.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Elektriske sparkesykler har dominert både gate- og nyhetsbildet i sommer. El-sparkesyklene gleder mange, men kritiseres også for å være skadelig for både mennesker og miljø. Kritikk og forslag om reguleringer ser ikke ut til å skremme selskapene bak sparkesyklene, for det blir stadig flere av dem. Voi, Tier, Lime, Zvipp, Circ og Ryde er alle til stede i Oslo.

Les også: - Spillreklamen går med en frekvens som kunne fått bestemor til å abonnere på Netflix

Med så mange ulike aktører på banen kan det bli vanskelig å skille seg ut. Markedsføringsprofessor Lars Erling Olsen ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI tror selskapene er nødt til å fokusere på markedsføring i fremtiden.

– Nå er det sånn at man bare setter i gang, prøver og kjører på. På sikt, når interessen avtar litt, så må man konkurrere på helt andre måter, da må det markedsføres, sier Olsen til Kampanje.

Akkurat nå er det jo en overetablering. Det er ekstremt mye over alt og det virker litt uregulert, sier professoren.

Kommentar: - Mange oppleves som irrelevante når de annonserer på Facebook

– Markedet vil løse seg selv

– Så vidt vi kan se er det minst seks ulike aktører på markedet. Tror du det vil fortsette å være fritt frem for nye aktører?

– Nei, jeg tror ikke det er butikk i det. Det vil løse seg selv rent markedsmessig. Det er ikke kundegrunnlag for å holde på med så mange forskjellige. Det vil bli en sammenslåing. Markedet er litt spesielt nå. Det er helt nytt. Så jeg er enig med premisset med å teste det ut. Når det har etablert seg, kommer det også reguleringer, og da kommer også kommunen, sier Olsen.

Får ikke selskapene gratis reklame av Oslo kommune når de får holde på som de gjør? Bør selskapene betale for det?

– Det er et godt poeng det. De som har reklameboards betaler jo for leie av plass og selve syklene er en stor markedsføringsplakat. På den andre siden har du masse firmaer med biler som kjører rundt med reklame på. Forskjellen er jo at el-sparkesyklene står stille på offentlig vei. Når du får lov til å bruke det offentlige rom, er det rimelig å betale for det. Det er en litt politisk debatt, sier BI-professoren.

Pizza-krig: Konkurrenten har solgt over én million frossenpizzaer på 16 uker: - Skjerper oss

Samarbeider med PR-byråer

Kampanje har vært i kontakt med flere av selskapene. Ingen av dem oppgir å ha brukt store summer på reklame i Norge.

– El-sparkesyklene ser nærmest ut til å ha dukket opp fra ingensteds, uten reklame og omtale i forkant. Har Voi brukt penger på markedsføring i Norge?

Fra dag én har vi samarbeidet med byer for å forsikre oss om at vårt tilbud har en positiv påvirkning og hjelper byene med å oppfylle dere bærekraftige mål. I Oslo har vi våre egne markedsføringsprofesjonelle, by-operatører og gate-team. De sørger for at el-sparkesyklene er i topp stand, og at de som ikke er det blir sendt til lokale verksted for vedlikehold. De hjelper også brukerne med å lære dem hvordan bruke el-sparksyklene, sier Kristina Nilsson, PR-sjef i Voi, til Kampanje.

Les også: Reklamemarkedet svikter - omsetningen raser

– For eksempel deler de ut hjelmer til Voi-brukere rundt omkring i Oslo i sommer. Når det er sagt bruker vi et lokalt PR-byrå for å hjelpe oss med å få våre historier ut til norsk media og andre interessenter, fortsetter Nilsson.

De samarbeider med norske PR-operatørene, mens konkurrenten Lime bruker Geelmuyden Kiese. Etter det Kampanje erfarer, er det i første omgang pressehåndtering de norske PR-byråene bistår med, og ikke større reklame-kampanjer.

Nå som det er blitt mange ulike aktører på markedet, vurderer dere å bruke penger på reklame eller markedsføring for å skille dere ut?

– Nei, vi planlegger ikke å bruke penger på reklame i Norge. Sikkerhet er vår høyeste prioritet og vi vil i stedet bruke ressurser på opplæring av kjørere i ansvarlig og trygg bruk av sparkesykler, sier Niklas Joensen, leder for Lime i Norden.

Sjef for Tier i Oslo, Lars Christian Olsen svarer følgende på spørsmål om de har brukt penger på markedsføring.

Mennesker i byen som nyter en tur på el-sparkesykkel er den beste reklamen vi kan få! Men, vi har også hatt noen små kampanjer på sosiale medier, sier Olsen i Tier.

Har du sett?: Dette er årets beste reklamefilmer

– Kanskje noen oppfører seg dårlig

Kritikken mot det nye sparkesykkel-fenomenet har først og fremst dreid seg om bruken og parkeringer gjort uten omtanke. Aftenpostens Bertil Valderhaug skrev at trafikantene på to hjul er en trussel i bybilde i en kommentar i Aftenposten. «Så ille er det nå blitt at vanlig gående nesten bør vurdere å gå med hjelm for å verne seg mot dem», skrev Valderhaug.

Lars Christian Olsen, sjef for Tier i Oslo, mener bruken av el-sparkesyklene har forbedret seg drastisk de siste månedene og at brukeratferden stadig blir bedre.

Det er kanskje noen som oppfører seg dårlig, men dette er også tilfellet for syklister og ikke minst bilister. Jeg er sikker på at alle har opplevd sjåfører i biltrafikken som har gjort at de følte seg utrygge. Men i alle disse tilfellene legger vi skylden på sjåføren, og ikke på bilen, sier Olsen til Kampanje.

Niklas Joensen, leder for Lime i Norden, sier via sin pressekontakt i Geelmuyden Kiese at sikkerheten for de som kjører og lokalsamfunnet er Limes førsteprioritet.

– Vi mener det er helt avgjørende at nye løsninger for mikromobilitet kan leve trygt sammen med biler og andre trafikanter. Vi samarbeider tett med lokalsamfunnene for å gjøre det trygt å komme seg rundt i byen på en enklere måte, sier Joensen.

Artikkelen er først publisert hos Kampanje.com

Personvernpolicy