Rotet bort 35. mill på feilbestillinger

Adm. Direktør i Europris Pål Wibe. Foto: Adrian Nielsen.
Adm. Direktør i Europris Pål Wibe. Foto: Adrian Nielsen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som følge av en gigantisk feilbestilling av sommervarer og en insolvent leverandør, stupte resultatet til Europris 26 prosent mot samme kvartal i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Finansavisen): Lavpriskjeden Europris presenterte fredag triste kvartalstall. Sammenlignet med samme kvartal i fjor, raste resultat før skatt med 45,8 millioner kroner til 131,1 millioner kroner.

– Jeg er selvfølgelig ikke fornøyd med at vi tjener mindre penger i dette kvartalet. Det er to grunner til at resultatet faller, innleder adm. direktør Pål Wibe i Europris.

– Den første årsaken er at vi bestilte for mange varer, som ankom for tidlig. Det medførte at vi fikk inn alt for mange varer uten tilstrekkelig lagerkapasitet, hvilket kostet oss 35 millioner kroner.

–Den andre årsaken er at leverandøren Norsk Bokdistribusjon har startet gjeldsforhandlinger, som medførte at vi måtte ta en avsetning på 7 millioner kroner, fortsetter han.

Europris-sjefen forklarer at selskapet hadde en avtale hvor det kunne returnere bøker som ikke ble solgt. Den muligheten er nå borte, og tapene må realiseres.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er dere ikke forsikret mot tap som følge av insolvente leverandører?

– Det må du nesten spørre finansdirektøren vår om, svarer Wibe nølende.

Finansdirektør Espen Eldal opplyser i en SMS til Finansavisen at selskapet ikke har forsikringer som dekker denne type tap.

Les også: Vil John Fredriksen ta et jafs av Norwegian?

Markedsverdien ned 295 mill

Wibe, som selv eier 1,2 prosent av aksjene i Europris, er lei seg for at selskapet ikke innfrir til forventning. Aksjen falt nær 6 prosent etter den skuffende kvartalsrapporten som ble publisert fredag morgen. Det tilsvarer 295 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er selvfølgelig ikke fornøyd med at markedsverdien taper seg. Det finnes rett og slett ingen unnskyldninger for at vi har klart å bestille altfor mange varer i en periode hvor vi fra før av har knapt med plass. Veldig dårlig timing, sier Europris-sjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Heldigvis er problemet 100 prosent under vår kontroll. Det er ikke eksterne forhold som påvirker lønnsomheten i dette tilfellet, påpeker han.

Aksjonærene må også regne med en økning i lagerkostnadene på 2 millioner kroner hver måned frem til første kvartal 2020. Dette fordi selskapet må leie lagerkapasitet, som følge av den økte varebeholdningen.

Ledelsen opplyser at selskapet ikke vil selge unna rabatterte varer for å senke varebeholdningen.

Les også: Eiendomsinvestor har rotet bort 200 mill i aksjemarkedet på to år

Veksten er en mager trøst

Selv om resultatet i årets andre kvartal var lite å skryte av, ser det ut til at ledelsen har god kontroll på salget. Målt mot andre kvartal i fjor, steg omsetningen 13,6 prosent til 1,6 milliarder kroner.

– Hoveddriveren er en økning i antall kunder. Vi ser også at de som legger handleturen til Europris bruker litt mer enn tidligere, sier Europris-sjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En «fun fact» er at Europris totalt sett vokser dobbelt så fort som snittet av norske nettbutikker, når en tar hensyn til Statistisk sentralbyrås tall for perioden januar til mai.

Wibe ønsker også å ta et oppgjør med oppfatningen om at hele handelsstanden gjør det svakt.

– Det stemmer nok at noe av retail er i krise, men vår kategori, bredt vareutvalg, og nettbutikkene er i vekst.

Europris åpnet fem nye butikker i andre kvartal i år. Kjeden har totalt 263 butikker.

Les også: Trygve Hegnar: Mye verre enn krise

Saken ble først publisert på Hegnar.no