Bjørn Kjos slutter som konsernsjef i Norwegian

Se video.

Bjørn Kjos går av etter 17 år som konsernsjef i Norwegian. – Jeg er langt på overtid. Man bør ikke lede et flyselskap når man er over 70, sier 72-åringen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Jeg er langt på overtid, sa Norwegians konsernsjef gjennom 17 år, men Bjørn Kjos har ikke tenkt å gi seg likevel. Sine 72 år til tross, han har ingen pensjonsplaner. Han skal bygge nettverk for flyselskapet han var med å starte for 26 år siden.

Finansdirektør Geir Karlsen går inn i rollen som fungerende konsernsjef. Samtidig vil styreleder Niels Smedegaard ta en mer aktiv rolle i Norwegians ledelse.

Endringene er gjeldende fra torsdag, opplyser selskapet. Kjos skal fortsatt ha en sentral rolle i selskapet som rådgiver for styret.

– Det er ikke min baby

Den avtroppende konsernsjefen benyttet muligheten til å trekke fram innsatsen til de ansatte i Norwegian da han svarte på spørsmål om avgangen.

– Folk spør «Er ikke Norwegian din baby?». Det er ikke min baby, det er 11.000 personers baby, sa Kjos under en pressekonferanse torsdag formiddag.

Samtidig spøkte han med at den fungerende konsernsjefen nå overtar bryderiet med Boeing 737 MAX-flyene som står på bakken etter flere alvorlige ulykker med flytypen.

Kjos skal nå være rådgiver for styret og styrets leder. En av oppgavene vil bli å se på hvordan flyselskapets nettverk skal utvides, først i USA og senere trolig østover. Kjos mener han kan gjøre et bedre arbeid på den fronten når han ikke har den daglige ledelsen av selskapet å tenke på.

Se opptaket fra torsdagens pressekonferanse:

Rekrutteringen er i gang

Styreleder Niels Smedegaard sier han er glad for at Kjos vil ha en sentral rolle i Norwegian som rådgiver.

– Også fremover vil vi få glede av Bjørns omfattende nettverk og dyptgående kunnskap og erfaring fra internasjonal luftfart når selskapet nå har endret strategi og gått inn i en ny fase fra vekst til lønnsomhet. Prosessen med å rekruttere en ny, permanent konsernsjef er i gang, sier styrelederen.

– Uten deg ville det ikke vært det Norwegian vi ser i dag, poengterte Smedegaard under pressekonferansen.

Bjørn Kjos har vært konsernsjef i 17 år, i denne tiden har Norwegian gått fra å være et lite selskap med fire fly og 130 ansatte, til 11.000 ansatte og 162 fly.

Tøft år: Kjos om flyproblemene: – Først og fremst vil jeg be om unnskyldning

Fakta om Bjørn Kjos:

* Norsk næringslivsleder, advokat, forfatter og pilot.

* Født 18. juli 1946 på Sokna i Ringerike kommune. Han er gift og har tre barn.

* Var jagerflyger i 334-skvadronen i Bodø i seks år. Fløy Lockheed F-104 Starfighter og Northrop F-5 Freedom Fighter.

* Utdannet jurist fra Universitetet i Oslo. Har 20 års erfaring fra advokatyrket og fikk møterett for Høyesterett i 1993.

* En av grunnleggerne av Norwegian Air Shuttle, i dag best kjent som Norwegian, og selskapets styreleder fra 1993 til 1996.

* Konsernsjef i Norwegian siden oktober 2002. Han var dessuten styreleder under oppstarten av selskapets Boeing 737-drift fra juni til september 2002.

* Trakk seg torsdag 11. juli som konsernsjef. Skal fortsatt ha en sentral rolle i selskapet som rådgiver for styret.

Gjøre andre ting

– Jeg har stor tillit til at styret kommer til å rekruttere en godt kvalifisert konsernsjef til å lede Norwegian videre sammen med resten av toppledelsen. Den neste konsernsjefen har en utrolig spennende jobb i vente og jeg er glad for at jeg nå kan gi stafettpinnen videre, mens jeg selv kan konsentrere meg om noen utvalgte prosjekter som vil være av stor betydning for Norwegian fremover, sier Kjos.

Kritisk bror: Storebror Kjos: – Dette er katastrofe

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier til E24 at han ikke er overrasket over at Kjos går av.

– Nå har Norwegian levert et godt resultat for andre kvartal og de guider at selskapet er på god vei. Det har vært målet til Bjørn Kjos, og da tror jeg han føler seg trygg på at Geir Karlsen og resten av selskapet klarer å drive selskapet videre, sier flyanalytikeren.

GARDERMOEN 20060914: Administrerende direktør i flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, med et av Norwegians fly på Gardermoen torsdag. /serveres kaffe av flyvertinne/ Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
GARDERMOEN 20060914: Administrerende direktør i flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, med et av Norwegians fly på Gardermoen torsdag. /serveres kaffe av flyvertinne/ Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Kjos' investeringsselskap, HBK Holding, er største aksjonær i Norwegian med 17 prosent av aksjene.

SAS-sjef Rickard Gustafson kommenterte også Kjos' avgang.

– Jeg har stor respekt for alle våre nordiske konkurrenter og ikke minst den reisen Norwegian under ledelse av Bjørn Kjos har gjort, sier Gustafson til E24.

Les også: Norwegian kåret til Europas beste lavprisselskap

Kostnadene må ned

Norwegian har det siste året vært gjenstand for oppkjøpsspekulasjoner. IAG som eier blant annet British Airway har tidligere lagt inn bud på Norwegian. Og så sent som i forrige uke ble selskapet igjen hentet fram igjen.

Mens Kjos i årenes løp har vært en sjef som har sørget for vekst og ekspansjon, får hans etterfølger i oppgave å høste fra investeringene Kjos har gjort.

– Den nye konsernsjefens hovedoppgave vil være å sikre en stabil og lønnsom drift, til fordel for kunder, ansatte og aksjonærer. Det er viktig for oss å sikre at Norwegian er godt posisjonert for tøff konkurranse og også uforutsette hendelser fremover. Vi skal ha et lønnsomt rutenettverk, en velfungerende drift og en organisasjon som bygger oppunder det. Kostnadene må også ytterligere ned, fortsetter Smedegaard.

Les også: IAG avviser nytt bud på Norwegian

Godt kvartal

Tidligere i morgentimene ble det klart at flyselskapet har redusert kostnadene og økt inntektene.

Norwegian fikk et resultat før skatt på 111 millioner kroner i andre kvartal. Det er en nedgang, men selskapet viser til lavere kostnader og høyere inntekter.

– Kvartalstallene viser at vi leverer på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Til tross for driftsutfordringer utenfor vår kontroll, som 737 MAX-problemene, leverer vi det høyeste underliggende driftsresultatet for andre kvartal i Norwegians historie. Jeg er også tilfreds med bestillingene fremover, spesielt på langdistanse, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden