Sterkere resultat enn ventet for Orkla

Konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla. Merkevareselskapet leverte et solid resultat i første kvartal 2019. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla. Merkevareselskapet leverte et solid resultat i første kvartal 2019. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Orkla tjente over en milliard kroner og leverte et resultat som var bedre enn forventet i årets tre første måneder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Omsetningen var på 10,2 milliarder kroner, opp fra 9,7 milliarder kroner i samme periode i 2018.

Det justerte driftsresultatet endte på 1,02 milliarder kroner, mot 897 millioner kroner i samme periode i 2018.

Det var også bedre enn hva analytikerne hadde sett for seg. De hadde ventet et justert driftsresultat på 969 millioner kroner, ifølge Dagens Næringsliv.

Selskapets hadde fremgang i driftsresultatet på 10 prosent og den organiske salgsveksten var på 0,9 prosent.

– Orkla har hatt et oppløftende første kvartal med fremgang i driftsresultatet og organisk vekst. Vi er nå godt i gang med den nye strategiperioden, og vårt fokus på kort sikt vil være å forbedre driftsmarginen, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Merkevareselskapet har det siste året kjøpt blant annet den finske restaurantkjeden Kotipizza Group og et svenske selskapet Lecora, som blant annet produserer fryste og kjølte vegan- og vegetarretter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også Jotun la fram sitt resultat tirsdag. Orkla eier 42,6 av aksjene i malingsselskapet.

Driftsresultatet i første kvartal var på 580 millioner kroner av en omsetning på 4,6 milliarder kroner. Det er en økning fra et driftsresultat på 403 millioner kroner av en omsetning på 4,1 milliarder kroner i første kvartal 2018, ifølge DN.