Lovforslag gir omfattende endringer i taxibransjen
Regjeringen vil fjerne taket på drosjeløyvene i storbyene og legge til rette for en enerettsmodell i distriktene. Dette får Norges Taxiforbund til å reagere.
Lovforslaget som skal behandles i statsråd onsdag handler om fjerning av taket på drosjeløyvene i byene, enerettsmodell i distriktene og ny teknologi. Dette vil gjøre drosjetilbudet bedre, mener regjeringspartiene. Forslaget ble sendt på høring i oktober i fjor.
– Vi ønsker mer konkurranse i byene, samtidig som vi sikrer distriktstilbudet. Det er på tide å få på plass disse endringene, når vi ser at omsetningen går ned, kravene fra kundene øker og ny teknologi gir helt nye muligheter både for kundene og næringen, sier Helge Orten (H) som leder transport- og kommunikasjonskomiteen.
Utrygge passasjere r: Taxipassasjerer føler seg utrygge
I dag er det fylkeskommunene som behovsprøver og vurderer hvor mange løyver det skal være.
– Vi tilpasser taximarkedet en moderne tid og setter kundene i fokus. Vi gjør det nå lettere for flere aktører å etablere seg i næringen, sier Tor André Johnsen som sitter i transportkomiteen for Fremskrittspartiet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDrøy drosje: Norges råeste? Sverre har taxi med over 600 hk
Skjerpede krav
Lovforslaget innebærer også at alle som skal drive drosjevirksomhet fortsatt må ha løyve og sjåførene får blant annet skjerpede krav til språkkunnskaper, lokalkunnskap og rapportering.
– Lettere å få løyve, strengere krav til sjåføren, sier Orten.
I forslaget ligger det også å utrede nye teknologinøytrale løsninger som erstatning for det tradisjonelle taksameteret. En arbeidsgruppe ledet av Justervesenet skal allerede ha levert sin rapport.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPrispolitikk: Drosjer må tilby priser på forhånd
– Destruktiv taxipolitikk
Regjeringens liberaliseringspolitikk vekker sterke reaksjoner fra Norges Taxiforbund.
– Regjeringens frislipp av drosjeløyver vil gi dårligere tilbud til publikum og dårligere arbeidsforhold i næringen. Det er trist at regjeringen går inn for å gjøre de samme feilene som mange andre land har gjort før, sier leder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund.
Artikkelen fortsetter under annonsenHan understreker at det vil bli enda større forskjeller i kvalitet og priser, og flere useriøse aktører.
– Det svekker tilliten til politikken når regjeringen overkjører fagkunnskap og viktige høringsuttalelser, sier Trevland.
Han mener den største faren er at et utall hobbyløyvehavere vil splitte markedene så mye at det ikke vil være mulig å opprettholde et helhetlig tilbud med anstendige arbeidsvilkår.
Forskjell på bygd og by
I tillegg til å liberalisere, foreslår regjeringen også en modell hvor fylkeskommunene kan tildele enerett til en eller flere løyvehavere der hvor markedet ikke leverer et tilstrekkelig tilbud.
– Venstre er veldig fornøyd med at folk i distriktene fortsatt får et godt og stabilt drosjetilbud. Det er stor forskjell på bygd og by i Norge, og det har vært viktig for Venstre at lovendringene ikke gir et dårligere tilbud i bygdene, sier Jon Gunnes, medlem av transportkomiteen for Venstre.