Vaskehjelp tapte 70 millioner

Erik Dalland. Foto: Freska.
Erik Dalland. Foto: Freska.

Pengene renner ut av vaskefirma.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Vaskehjelp­formidleren Freska økte omsetningen ­med 131 ­prosent i fjor, men pengene ­renner ut.

Ifølge Finansavisen fikk Freska Norway et resultat før skatt på minus 30 millioner av en omsetning på 43 millioner.

– Bare i fjor investerte vi drøye 10 millioner kroner i ny teknologi. Markedsføring, teknologi og arbeid med å betjene nye kunder er det vi bruker penger på for tiden, konstaterer Erik Dalland, norgessjef og én av to gründere i Freskas norske del.

Les også: Torstein Hagen bygger skip for 30 milliarder

Ifølge Finansavisen startet han selskapet sammen med barndomsvennen Dennis Stokseth i 2015. Freska formidler vaskehjelp til privatpersoner på en egen digital plattform.

Det innebærer at kundene kan bestille hjemmevask til bestemte tidspunkter, og spesifisere på nett hvor ofte de ønsker vask og når det passer at rengjørerne kommer.

Les også: – PMI-tall tyder på en solid vekst i norsk økonomi

Selskapet har aktivitet i både Norge, Sverige og Finland, og den norske virksomheten er nå oppe i 270 ansatte. Samtidig viser 2018-tallene at selskapet har langt igjen før inntektene er høyere enn utgiftene.

– Når skal dere tjene penger?

– Det er for tidlig å si, siden vekst er første prioritet. Ved inngangen til 2019 hadde vi fortsatt negative marginer, men de har bedret seg betraktelig det siste halvåret, og vil fortsette å gjøre det, sier Dalland til Finansavisen.

Finansavisen får opplyst at konsernet rundet 10 millioner euro i omsetning i fjor. Resultat før skatt er på minus 7 millioner euro, men resultatet er foreløpig og ikke revidert.

Les også: – Det var uaktuelt å søke på jobb i Norge

Saken ble først publisert på Hegnar.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden