Superstrategene:

– Selskaper må definere hvor de skal

Arne Harket og Morten Kjølhamar (midten) i forkant av et foredrag om hvordan norske ledere skal bygge opp en unik virksomhet. Foto: Iván Kverme
Arne Harket og Morten Kjølhamar (midten) i forkant av et foredrag om hvordan norske ledere skal bygge opp en unik virksomhet. Foto: Iván Kverme

Sammen med Norges yngste partner, skal Arne Harket lære norske bedrifter hvilke kunder de skal styre unna og på hvilke områder de skal konkurrere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Han har en fetter som er kjent for å synge. Selv er Arne Harket kjent for blant annet å ha sittet i konsernledelsen i Danske Bank, hatt direktørjobben i det internasjonale markedsføringsbyrået Kunde & Co. og sittet i konsernledelsen i Formuesforvaltning i syv år.

– Jeg vurderte å bryte ut og bli gründer allerede i 2007, men nå er timingen riktig. Nå skal jeg skape det jeg virkelig brenner for: analyser vi har utført i norsk næringsliv viser at over 80 prosent av norske bedrifter ikke har definert sitt konkurransefortrinn. I en verden som går stadig raskere, er dette viktigere enn noen gang, sier Harket til Finansavisen.

Vet ikke hva som er unikt

Han sikter til mangel på strategi. Mange norske bedriftseiere aner ikke hva som er deres kritiske suksessfaktor. Hva som gjør selskapet unikt. Hvilke kunder de skal bruke penger på, og hvilke kunder som ikke er bryet verd å bruke tid på.

– Selskaper må definere hvor de skal. For å komme dit, må aktivitetene følge strategien, sier Harket, som startet Strategic Consulting Group våren 2017.

Ved samme bord sitter Morten Kjølhamar. Han kom om bord i selskapet høsten 2017.

– Morten er en fantastisk flink fyr. Han imponerer meg. Jeg har gjort ham til partner i selskapet. Jeg tror det er den yngste partneren i management consulting noen gang, sier Harket.

Kjølhamar ser brydd og stolt ut på samme tid. Han har bakgrunn fra BI og en master i finans og strategi fra Copenhagen Business School.

– Det var der jeg fikk øynene opp for spesialiseringen strategi. Men strategiutvikling er bare 25 prosent av jobben, sier 26-åringen før han fortsetter:

– Det viktigste og mest krevende, er implementeringen. De selskapene som er gode på dette, er best i klassen. Å definere virksomhetens strategiske posisjon og ha tydelig definerte aktiviteter som følger posisjonen - det er strategi.

Hackerangrep: Seks risikofaktorer

Selg! Selg! Selg!

Tospannet jobber med forretningsstrategier. Og utelukkende dette. For å komme i mål, har de intervjuer med ansatte, kunder, de gjennomfører industrianalyser og lønnsomhetsanalyser.

– Når vi sier at disse kundene skal du ikke bruke penger på fordi det er ulønnsomt, og peker på hvilke kunder de tjener penger på, har vi gått dypt ned i analysematerialet. Vi ser ofte at bedrifter bruker mye tid på kunder de ikke tjener penger på. Men dette arbeidet gir også synergier til hele selskapet. Med en god strategi vet de ansatte hvor de skal ha fokus, og da blir det lettere å ta riktige valg, sier Harket.

Han deler norske selskaper inn i tre nivåer:

– Det er dem uten strategi hvor alt handler om salg. Selg! Selg! Selg! Disse selskapene mangler retning, posisjon og strategi. Over tid vil dette ikke fungere. Over halvparten av norske bedrifter befinner seg i denne kategorien. Det er også noen som har begynt å velge en strategi, men prosessen har stoppet opp, så strategien ligger i skuffen. Det kaller vi strategi 1.0. Så er det de selskapene som vet hvilke kunder de skal satse på, og som har definert sin unikhet og hvilke aktiviteter som bidrar til denne unikheten. Vi kaller det strategi 2.0.

– Selskaper bør ha en egen person som følger med på hva som skjer på utsiden av butikken. Strategi handler mye om å forstå markedet, poengterer Kjølhamar.

Les også: Har bedriften din en Brexit-plan?

– Opptatt av kjemi

– Hvordan går dere frem for å hjelpe kundene å definere strategien?

– Litt forenklet kan vi si at det handler om fire steg: Gjøre analysene, definere selskapets posisjon styrt inn mot de lønnsomme kundene, implementere og få de ansatte med og til slutt sørge for at selskapet får strategien til de riktige målgruppene i markedet, sier Harket.

– Hvilke ambisjoner har dere for Strategic Consulting Group?

– Vi skal vokse. Så lenge 80 prosent av selskapene der ute ikke har definert hvordan de skal fremstå unike, har vi potensielt mange kunder. Selv skal vi være klokkeklare på hvor vi skal og hvordan vi skal bygge unikhet – akkurat som vi prediker til våre kunder. Vi er tre ansatte nå og skal bli to til i år. I løpet av tre år skal vi omsette for 30 millioner kroner og telle 15 ansatte, sier gründeren og legger til:

– Dette styrer vi etter og er tydelige på. I tillegg skal vi være hyggelige og flinke. De som ikke er hyggelige, blir ikke ansatt. Jeg er opptatt av kjemi. Det handler om å gjøre andre gode i prosessen. Eksterne investorer trenger vi ikke. Vi har lyst til å gjøre dette selv. Da har vi full råderett og følger vår egen vei, sier Arne Harket.

– For ikke så lenge siden arrangerte vi et seminar om hvordan du kan gå frem for å utvikle en unik virksomhet. Vi trodde det ville komme 60 toppledere. Vi måtte bytte lokale fordi 80 meldte sin interesse. Det tror jeg sier det meste.

Les også: Kleskjede stenger ned 20 butikker

Gründerfakta

  • Navn: Arne Harket (54) og Morten Kjølhamar (26)
  • Selskap: Strategic Consulting Group AS
  • Forretningsidé: Hjelpe virksomheter å bygge unike forretningsstrategier
  • Ambisjon: Omsette for 30 millioner kroner og være 15 ansatte i løpet av tre år
  • Finansiering: Ingen gjeld, bygget verdier fra dag én
  • Eiere: Arne Harket (94 prosent) og Morten Kjølhamar (6 prosent)

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen lørdag 16. mars

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden