Vy skal bruke 90 millioner på tv- og kinoreklame

NSB-konsernet er i endring og samler tog- og bussvirksomheten i Norge og Sverige under en ny, felles merkevare. Det nye navnet og merkevaren skal hete Vy.
NSB-konsernet er i endring og samler tog- og bussvirksomheten i Norge og Sverige under en ny, felles merkevare. Det nye navnet og merkevaren skal hete Vy. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik skal NSB bygge opp det nye Vy-navnet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er VG som i dag kan fortelle at NSB – eller Vy som selskapet nå heter - anslår at de skal bruke 65 til 90 millioner på «utvikling og plassering av eksterne lanseringskampanjer».

Presentasjoner som VG har fått innsyn i, viser at NSB planlegger tv- og kinoreklamer utover våren 2019 for å promotere det nye navnet. De vil også sette opp utendørsplakater «for å bygge kjennskap og kunnskap om merkevaren».

Dermed forsvinner så mye opp mot en tredjedel av pengen til betalt reklame. Ifølge styreleder Dag Mejdell i NSB var den totale på prislappen på navnendringen 280 millioner kroner over fire år.

Les også: - Noen råd på vyen

For et drøyt år siden var NSB ute og landet nye byråavtaler og selskapet jobber i dag med reklamebyrået Pol, mediebyrået PHD og PR-byrået GK. Dermed ligger det an til mye Vy-jobbing på de tre byråpartnerne denne våren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: NSB velger ny byrå-trio

SE VIDEO: NSB: Derfor valgte de Vy:

Prislappen for intern lansering og kommunikasjon kommer i tillegg på 10 til 15 millioner, ifølge NSB.

NSB opplyser videre til VG at de betalte 4,7 millioner kroner til Snøhetta «for hele designsystemet». Det var Snøhetta som kom opp med navnet Vy. De har også designet logoen og laget en ny «visuell identitet» for NSB.

Les også: - NSB snakker ikke til, men over hodene på kundene sine

(Artikkelen er først publisert i Kampanje).

SE VIDEO: Slik blir designet på tog, buss og uniformer: