NSBs nye navn er allerede i bruk

Video: Vy er det nye navnet på NSB og Nettbuss.

Og ikke alle er blitt kontaktet av den statseide mastodonten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tirsdag morgen ble det kjent, merkevaren NSB vil forsvinne. Det har det statseide selskapet besluttet å benytte 280 millioner kroner på å gjennomføre. Men navnet selskapet har valgt, er langt fra ubrukt.

Feirer nytt navn: Vy er det nye navnet på NSB og Nettbuss

Det viser seg imidlertid at det eksisterer flere selskap med samme navn. Blant annet av vY Communication. Selskapet markedsfører seg som eiendomsbransjens reklamebyrå. Blant selskapets kunder står blant andre Ferd, Snøhetta og OBOS heter det på nettsiden til vY. I sin profilering bruker de bare dette navnet.

Vi er ikke blitt kontaktet av NSB, det stemmer, sier daglig leder Fredrik Rommen til ABC Nyheter.

Dersom du skriver vy i søkefeltet, er kommunikasjonsselskapet blant de første treffene etter nyhetsdekningen av tirsdagens navneskifte.

Hos NSB mener de å ha vært i kontakt med noen som har brukt navnet tidligere, men henviser videre til direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Elin Myrmel-Johansen. Hun sier til ABC Nyheter at hun ikke kjenner til kommunikasjonsselskapet vY, men skal sjekke med markedsdirektøren.

Reaksjoner: – En trist dag for jernbanen og for hele Norge

«Jeg sjekket litt og vi kan si at vi har vært i dialog med alle med registrerte varemerker knyttet til Vy. Jeg vil derfor anta at disse ikke har varemerkere-registrert navnet sitt», skriver hun i en e-post litt senere.

Rommen i kommunikasjonsselskapet bekrefter at kommunikasjonsselskapet ikke har varemerkeregistrert selskapet.

Får kritikk

Hvorvidt Vy systue i Bergen sentrum har registrert sitt merkevare, er uvisst, men ifølge VG tok systuens eier i bruk navnet for 19 år siden. Oppkalt etter hans egen eier. Men han går av med pensjon om tre år, da forsvinner også systuen.

I kjølvannet av kunngjøringen har mange hatt det artig med NSBs nye navn, og ikke minst kostnadene det kreves å omprofilere konsernets tog, busser, uniformer med mer.

– Nå skal det sløses vekk enda flere millioner på utforming av nye logoer og såkalt merkevarebygging og sikkert enda flere direktørstillinger. Dette er feil bruk av ressurser,sier transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli

– Dette lukter profesjonelt reklamebyråspråk. Dette er en typisk språkform fra reklamebyråer for å underbygge argumentasjonen for et navn eller en annonse, sier siviløkonom og merkevareekspert Christian Sinding. til NTB. Han mener navnet virker påtatt.

Fra Statoil til: Grønt lys for Statoils navnebytte

Tidligere arkitektselskap

NSB har etter det ABC Nyheter kjenner til kjøpt navnet og domenet fra det nå nedlagte arkitektkontoret Vy Arkitektur i Bergen. Selskapet ble avviklet i 2009. Vi har ikke lyktes med å få svar på hva NSB har kjøpt fra boet, og hva de har betalt.

Tilbake til kommunikasjonsselskapet vY:

– Hva gjør dere nå med tanke på NSBs navneskifte?

– Det har foreløpig jeg ingen kommentar til hva vi gjør, svarer Rommen.

– Men det vil være naturlig å etablere kontakt med NSB?

– Det er godt mulig at vi tar kontakt.

Video: Vy: Slik blir designet på tog, buss og uniformer:

Samferdselsministeren: – Forstår at det kan vekke følelser