Wasim Zahid kåret til årets personlighet: – Jeg er et produkt av sosiale medier

– Jeg kommer fra ingenting og har bygd meg opp kun gjennom engasjement i sosiale medier, sier Wasim Zahid. I dag fikk han prisen Årets sosiale medier-personlighet på Gullenken
– Jeg kommer fra ingenting og har bygd meg opp kun gjennom engasjement i sosiale medier, sier Wasim Zahid. I dag fikk han prisen Årets sosiale medier-personlighet på Gullenken Foto: Tobias Fredø/Kampanje

Her er alle årets sosiale medier-vinnere på Gullenken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For niende år på rad peker Social Media Days på de stjernene som skinner sterkest på sosiale medier-himmelen. I år går en av hovedprisene i Gullenken - Årets sosiale medier-personlighet - til Wasim Zahid, også kalt «twitterlegen». Han er i tillegg kjent fra NRKs tv-serie «Hva feiler det deg?» og som forfatter.

– Jeg er veldig rørt og glad, og veldig overrasket. Det kom veldig brått på, jeg hadde så vidt rukket å sette meg ned. Jeg var nominert sammen med flinke folk, så jeg er overrasket over at jeg vant, sier Zahid til Kampanje.

Les også: Nedtur for nygifte TVNorge-par

– Kommer fra ingenting

Han har ingen problemer med å se på seg selv som en sosiale medier-personlighet.

– Jeg kommer fra ingenting og har bygd meg opp kun gjennom engasjement i sosiale medier. Jeg er et rent produkt av sosiale medier.

Her er juryens begrunnelse:

«Vinneren av årets sosiale medie-personlighet er ikke en rådgiver eller sosiale medier-konsulent, men er likevel en stor personlighet i sosiale medier og har vært det i mange år. Han har tatt i bruk flere ulike kanaler på kreative måter, ofte ved god bruk av humor, og han er lite selvhøytidelig. Han formidler sin faglig sterke stemme godt tilpasset de ulike kanalene, og når på den måten nye målgrupper med sine budskap og sitt samfunnsengasjement.»

I fjor gikk denne prisen til «Snapchat-helsesøster»Tale Maria Krohn Engvik, også kjent som «Helsesista». Tidligere har Anita Krohn Traaseth, Hans-Petter Nygård-Hansen og Ingeborg Volan fått utmerkelsen, for å nevne noen.

TV 2-sjefen bekrefter: – Selvsagt skal Northug til VM på ski i Seefeld

Årets ildsjel i Bymiljøetaten

Gullenken for Årets ildsjel går til Cecilie Cottis Østreng i Bymiljøetetaten.

– Tenk at jeg får første some-pris når jeg er over femti. Må bare si at denne prisen ville jeg ikke fått om vi ikke hadde hatt verdens mest fantastiske og gøyale sjef, Mia, eller uten det kjempeflotte teamet. Noen ganger er det dritslitsomt, men det er verdt det! Tusen takk, sa hun fra scenen.

Her er juryens begrunnelse:

«Årets ildsjel har på en hengiven, faglig og humoristisk måte engasjert seg i en aktiv dialog med brukerne på Facebook. Med en varm og informativ stemme håndterer hun dialogen med Oslos befolkning på en imponerende måte. I sitt møte med både sterke klager og rosende ord bidrar årets ildsjel til at alle blir hørt og møtt, og hun er heller ikke fremmed for å bedrive voksenopplæring, være en samtalepartner eller gi tips og råd om hvordan byen kan brukes på en god måte.»

Les også: NRK får ikke enerett på «Popquiz» - må dele navnet med konkurrenten

Ble årets rådgiver

Prisen for Årets rådgiver går til daglig leder av Fly, Heidi Sperre.

– Jeg vet ikke hva jeg skal si. Tusen, tusen takk. Dette er en kjempeoverraskelse, jeg er helt skjelven. Jeg har jobbet med dette i snart ti år og jeg elsker fremdeles jobben min. Sosiale medier handler om delingen og den fine kulturen vi har i bransjen vår. Dette er en kjempemotivasjon videre, sa hun fra scenen.

Prisen for Årets rådgiver går til daglig leder av Fly, Heidi Sperre. - Jeg har jobbet med dette i snart ti år og jeg elsker fremdeles jobben min, sier hun. Foto: Tobias Fredø/Kampanje
Prisen for Årets rådgiver går til daglig leder av Fly, Heidi Sperre. - Jeg har jobbet med dette i snart ti år og jeg elsker fremdeles jobben min, sier hun. Foto: Tobias Fredø/Kampanje

Her er juryens begrunnelse:

«Vinneren av årets sosiale medier-rådgiver 2018 er virkelig en ringrev i faget og har jobbet profesjonelt med sosiale medier siden før det var etablert som et eget fag. Vedkommende er alltid tidlig ute med å se trender, tester ut og deler videre av sine erfaringer, med både sitt eget team og egne kunder, men også utover med bransjen som en helhet. Vinneren har et særegent bra visuelt blikk, og klarer å skape godt, engasjerende innhold for kunder som spenner fra merkevarer som kjøpesenter, dagligvare og byggevareleverandør.»

Les også : Elin Reitan forlater Nordea - blir ny redaktør og bloggsjef i Egmont

Flere prisvinnere

Andre vinnere i dag er Altibox, som vant prisen for Årets kundeservice i sosiale medier, DNB, som vant prisen for Årets fagmiljø, Leger uten grenser, som vant prisen for Beste Facebook-side, Bymiljøetaten, som vant prisen for Årets selskap/virksomhet, Helsedirektoratet, som vant prisen for Årets overraskelse for «Snusbåndet og kampanjen Stopptober».

Overgrepsmottaket i Østfold vant prisen for Årets enkeltkampanje.

Om denne kampanjen skriver juryen:

«Årets vinner i kategorien Årets beste enkeltkampanje formidler et svært viktig budskap gjennom kreativ bruk av video fra et unikt perspektiv. Man slippes inn i noens private sfære i en vanskelig situasjon, og innholdet oppleves av mottaker så autentisk at man blir sittende med en klump i halsen. Kampanjen er svært godt tilpasset mobile flater, og vekket reaksjoner fra hele Norge. Videoen oppnådde nesten to millioner visninger. Den belyser et alvorlig og stort samfunnsproblem og opplyser også om hvem man må kontakte dersom man havner i en slik situasjon.»

Artikkelen ble først publisert på Kampanje.com.

Personvernpolicy