Ulvang klar for ny «Farmen kjendis» - bruker millioner på å kle realitydeltakerne

Søndag var det premiere på en ny utgave av årets «Farmen Kjendis». To tidligere deltagere i «Paradise Hotel», Charter-Svein og tidligere proffbokser Ole Klemetsen er blant kjendisene som flytter inn på Farmen-gården. Foran programleder Gaute Grøtta Grav.
Søndag var det premiere på en ny utgave av årets «Farmen Kjendis». To tidligere deltagere i «Paradise Hotel», Charter-Svein og tidligere proffbokser Ole Klemetsen er blant kjendisene som flytter inn på Farmen-gården. Foran programleder Gaute Grøtta Grav. Foto: TV 2

Og det gjør klesprodusenten for syvende året på rad.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Søndag var det premiere en av TV 2s aller største seersuksesser, «Farmen kjendis». Tradisjonen tro kler deltagerne seg i ulltrøyer og bukser fra klesprodusenten Ulvang. Samarbeidet går langt tilbake i tid, og er en av de lengste avtalene TV 2 har hatt for sponsorat og produktplassering på sine tv-programmer.

– Vi liker godt konseptet «Farmen» og jeg har tro på et stabilt og langsiktig samarbeid med TV 2. De aktivitetene som deltagerne utfører på gården samsvarer også godt med bruksområdene for både Ulvang og Lundhags produktene våre. Produktene våre er slitesterke og passer godt til fysisk hardt opphold på gården, sier marketing manager, Cecilie Torgunrud i Ulvang.

Denne gangen skal tekstilprodusenten kle opp kjendiser som Charter-Svein, Paradise Hotel-Martine Lunde, bokser Ole Klemetsen og programleder Kathrine Sørland i Ulvang-trøyer når årets deltagere skal møtes til tvekamp for å overleve lengst mulig på Li Gård ved Mjøsa.

Les også: Her er de nye deltagerne i «Farmen kjendis»

– Motbeviser påstander om TV-ens død

Kristin Langangen, den nye sjefen for TV 2s sponsor- og content-avdeling, TV 2 Konsept, sier kjendisversjonen av «Farmen» er et av kanalens aller sterkeste tv-produkt.

– «Farmen Kjendis» treffer alle målgrupper, og har generert over én million seere i snitt per episode siste to sesonger. Programmet motbeviste alle påstander om lineær-tvs død i 2017, og ble den mest sette programserien på TV 2 gjennom tidene, sier Langangen.

TV 2 Konsept selger både tradisjonelle sponsorplakater og produktplasseringer i alle TV 2s programmer. De to mest innbringende sponsorobjektene på TV 2 skal være «Været» og «Sporten». Som Kampanje tidligere har omtalt ligger TV 2 Konsepts omsetning på rundt 200 millioner kroner, og den utgjør en betydelig del av TV 2s samlede reklameomsetning på knappe to milliarder kroner.

I 2021 har TV 2 en målsetning om å øke denne omsetningen til 300 millioner kroner.

Les også: Skavlan øker seertallet på lørdag

Drar inn millioner på spons og produktplassering

Etter det Kampanje kjenner til ligger prisen på sponsorplakater og produktplassering på noenlunde samme nivå når det gjelder årets «Farmen Kjendis».

Åres sponsorer Telenor, Sixt Bilutleie, Lendo og Kavli betaler etter det Kampanje kjenner til rundt 2-2,5 millioner kroner hver for sponsorvignettene. Ulvang på sin side skal betale opp mot to millioner kroner for produktplasseringene.

– Produktplassering og sponsorat er noe vi selger både samlet og separat. Vi tilpasser først og fremst etter de redaksjonelle behovene. Ovenfor annonsørene opererer vi med bransjeeksklusivitet uavhengig av avtale inn mot konseptene, sier konseptrådgiver Erik Beckman for «Farmen» i TV 2 Konsept.

Han sier det ikke er noe mål i seg selv å kle alle deltakerne i Ulvang-klær.

– Vi produktplasserer, men ikke for en hver pris. Det er ikke et ønske å uniformere deltakerne slik at alle skal se like ut. Det er viktig at de får beholde sin egen identitet som forteller mye om hvem de er også i programmet, sier han.

Les også: Håndballgutta senket Gullrekka og sendte TV3 til nye høyder

Også i Farmen uten kjendiser er Ulvang sponsor. Foto: TV 2
Også i Farmen uten kjendiser er Ulvang sponsor. Foto: TV 2

–Fin økning i omsetning

Markedssjef Torgunrud i Ulvang ønsker ikke å kommentere hvor mye penger man bruker på «Farmen» per sesong, men svarer følgende på hvorfor de bruker «Farmen» til å profilere egne produkter utover de gode seertallene.

–Vi har hatt en fin økning i omsetning i årene samarbeidet har vart, på cirka 30 prosent, og vi har merket oss en stor økning på digitale flater, sier hun.

Ulvang er et av mange produkter i porteføljen til Brav Norway, eller det som tidligere var kjent som Swix-konsernet. Konsernet omsetter for nærmere 600 millioner kroner og er eid av Johan H. Andresens investeringsselskap, Ferd.

Les også: Laget Granka-sang av reisereklame

Øker nett-trafikken «markant»

Ulvang mener effekten av «Farmen»-samarbeidet hjelper på i innsalget til forhandlerne og sportskjedene.

– Det gjør jobben enklere i og med at det er et veldig attraktivt program. Vi ser det også i vårt utsalg i fysiske butikker og hos nettaktører inkludert vår egen nettbutikk. Når sendingene går mandag, onsdag og søndag, ser vi at nett-trafikken vår øker markant og vi merker stor interesse for produktene våre, sier Torgunrud.

Gråting, krangling og kontroversielle deltagere er bare noen av ingrediensene når «Farmen»-deltakerne sendes 100 år tilbake i tid. Men Torgunrud i Ulvang sier de ikke legger seg opp i innholdet i programmet.

– Det høye konfliktnivå i programmet, er dette noe Ulvang synes er bra?

– Vi forholder oss til å kle deltagerne med kvalitetsklær i vær og vind og gjennom alle dagene på aktivitetene på «Farmen»-gården. Med tanke på casting og konfliktnivå på gården, så legger ikke vi oss opp i det. Men vi får ofte forespørsler i etterkant av Farmen-produksjonen fra deltagere som ønsker å bli våre ambassadører videre. Da er det viktig at karakteren stemmer godt med Ulvangs kjerneverdier, sier hun.

– Får dere se noe av scenene før de går på lufta?

– Vi får kun se promovideoer og teasere før det slippes, og vi kjenner ikke til karakterene før det blir offentliggjort. Kun info med tanke på hvilke klær vi skal pakke og tilpasse, men det er stort sett det. Dette behandles profesjonelt av både Strix og TV 2, og vi vet heldigvis ikke hvem som vinner.

Harm og Hegseth slår tilbake: – Det største rasshølet av en redaktør Norge har sett

Ønsker seg Ulvang som deltaker

I tillegg til produktplasseringen inne i programmet har Ulvang også digitale kampanjer på TV 2.no og sponset innhold på Facebook.

– Det digitale samarbeidet og uttaket vi gjør med TV 2 er viktig for å aktivisere synligheten på skjermen. For eksempel kommer vi med en henvisning til TV 2.no på slutten av «Farmen»-programmet, og vi kan ligge på TV 2.no og treffe seerne med tidsstyrt stickybanner-annonse som annonserer produktene som er sett i programmet og leder til nettbutikken. Da treffer vi seerne også digitalt og får «call to action» mulighet for kjøp og aktivisering av synligheten.

Ulvang får også bruke «Farmen»-logoen i andre sammenhenger som egne eventer, konkurranser og i «Farmen»-kommunikasjon ut i butikk.

– Kundene kommer ofte inn i butikk og spør etter «Farmen»-klærne, sier Torgungrud.

Hvem kunne du ønsket deg i «Farmen»-kjendis om dere fikk bestemme?

– Det er mange spennende karakterer som skal i gang neste uke, men kanskje vår egen Vegard Ulvang kunne vært et morsomt valg. Igjen, dette har Strix og TV 2 god kontroll på, så det legger ikke vi oss oppi, sier hun.

Les også: Her er årets Melodi Grand Prix-artister

Skoda på topp

Norske annonsører har i alle år lagt sin elsk på de største og mest suksessrike reality-konseptene på tv og mange sponsorer stiller gjerne opp for å sponse det samme programmet år ut og år inn. Et av norgeshistoriens lengste kjærlighetsforhold på kommersiell tv, er nok Bergans sponsorat av «71 grader nord» på TVNorge, som har strukket seg over 20 sesonger.

Men også TV 2 har hatt sine kjærlighetsforhold til sponsorene opp gjennom årene med programmer som «Været», «Tour de France» og «Idol».

Det lengste samarbeidet er det derimot bilmerket Skoda som står for. Siden 2009 har de vært trofast sponsor av TV2s «Tour De France»-sendinger.

Artikkelen ble først publisert på Kampanje.com.

Personvernpolicy